Uprzejmie informujemy, że zgodnie z Zarządzeniem Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie nr 1/2025 z dnia 13.01.2025 r. - w dniu 14.03.2025 r. (piątek) Urząd będzie czynny w godzinach 8:00-16:00, a obsługa interesantów będzie odbywała się w godzinach: 8:30-14:30.
Powyższej zmiany dokonano w związku z rozliczeniem obowiązującego wymiaru czasu pracy pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie.
Aktualność - Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie
14.03.2025 r. - Urząd czynny w godz.: 8:00-16:00!
Zaproszenie do udziału w projekcie "Aktywizacja Twoją szansą!"
Firma Cityschool Sp. z o.o. w partnerstwie z Forum Aktywności Społecznej realizuje projekt „Aktywizacja Twoją szansą!” nr FEMA.08.01-IP.01-02ZJ/24 na terenie RWS WM (Region Warszawski Stołeczny Województwa Mazowieckiego obejmuje m. st. Warszawę i 9 okolicznych powiatów: grodziski, legionowski, miński, nowodworski, otwocki, piaseczyński, pruszkowski, warszawski zachodni i wołomiński).
Projekt ten jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Priorytetu VIII Fundusze Europejskie dla aktywnej integracji oraz rozwoju usług społecznych i zawodowych na Mazowszu Działania 8.1 Aktywizacja społeczna i zawodowa programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027.
Główny cel Projektu:
Podniesienie aktywności społeczno-zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia 40 osób dorosłych (24K/16M,4ON), pozostających bez zatrudnienia, zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, zamieszkujących na obszarze RWS WM w okresie 01.03.2025r.-31.12.2025r., poprzez skorzystanie ze zindywidualizowanego i kompleksowego wsparcia w projekcie, skutkującego poprawą sytuacji społecznej przez min. 36os., uzyskaniem kwalifikacji zawodowych przez min. 36os., podjęciem zatrudnienia przez min. 8os. oraz poszukiwaniem pracy przez min. 5os.
Cele szczegółowe Projektu:
- Zdiagnozowanie potrzeby Uczestników/-czek Projektu i opracowanie indywidualnych planów wsparcia dla 40 Uczestników/-czek Projektu.
- Podniesienie samooceny i motywacji do zmian przez min. 90% z 40 Uczestników/-czek Projektu.
- Nabycie/podniesienie kompetencji społecznych przez min.90% z 40 Uczestników/-czek Projektu.
- Nabycie/podniesienie kompetencji w zakresie poszukiwania zatrudnienia przez min. 90% z 40 Uczestników/-czki Projektu.
- Nabycie kwalifikacji/kompetencji zawodowych przez min. 90% z 40 Uczestników/-czki Projektu.
- Nawiązanie kontaktów z lokalnymi pracodawcami przez min. 90% z 40 Uczestników/-czek Projektu.
- Nabycie doświadczenia zawodowego odpowiadającego na potrzeby pracodawców RWS przez min. 90% z 26 Uczestników/-czki Projektu.
Główne efekty/rezultaty Projektu:
- Liczba osób z niepełnosprawnościami objętych wsparciem w programie – 4 os. (3K/1M)
- Liczba osób biernych zawodowo objętych wsparciem w programie – 12 os. (8K/4M)
- Liczba osób długotrwale bezrobotnych objętych wsparciem w programie – 14 os. (9K/5M)
- Liczba osób niezatrudnionych objętych wsparciem w programie – 40 os. (24K/16M)
- Liczba osób, których sytuacja społeczna uległa poprawie po opuszczeniu programu – 36 os. (22K/14M)
- Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu – 36 os. (22K/14M)
- Liczba osób poszukujących pracy po opuszczeniu programu – 5 os. (3K/2M)
- Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własnych rachunek po opuszczeniu programu – 8 os. (5K/3M)
tel. 574-199-362
e-mail: aktywizacja@cityschool.pl
http://aktywizacjaszansa.cityschool.pl/
Praca w lokalnych urzędach
Informacje o wolnych stanowiskach pracy w Starostwie Powiatowym w Pruszkowie i Urzędzie Miasta Pruszkowa można znaleźć na ich stronach BIP. Poniżej zamieszczamy linki:
- Starostwo Powiatowe w Pruszkowie:
https://bip.powiat.pruszkow.pl/index,idmp,95,r,o
- Urząd Miasta Pruszkowa:
https://bip.um.pruszkow.pl/oferty-pracy/244
Informujemy również o rekrutacji na stanowisko ds. obsługi płatników składek i ubezpieczonych w Inspektoracie ZUS w Pruszkowie, prowadzonej do dnia 24.03.2025 r. Poniżej zamieszczamy link do ogłoszenia:
https://www.zus.pl/o-zus/praca-w-zus/aktualne-ogloszenia-o-prace/-/hrlink-job-offers/1/stanowisko-ds_-obslugi-platnikow-skladek-i-ubezpieczonych-okkr_pruszkow-z/3350802
Informacja o możliwości odbycia stażu w tut. Urzędzie (03/2025)
Informujemy o możliwości odbycia stażu w tut. Urzędzie na stanowisku Pośrednik pracy.
Warunkiem skierowania na staż jest rejestracja jako osoba bezrobotna.
Staż jest to zdobywanie praktycznych umiejętności zawodowych na stanowisku pracy bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą.
W okresie jego realizacji osobie skierowanej przysługuje stypendium w wysokości 1 994,40 złotych (netto) miesięcznie.
Osoby zainteresowane podjęciem stażu w tut. Urzędzie zapraszamy do Sekretariatu (pokój 128 – I piętro).
Related Assets
XI Powiatowe Targi Pracy
W dniu 20 maja 2025 r. w godz. od 10.00 do 13.00 w Hali Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Pruszkowie, przy ul. Gomulińskiego 4 odbędą się
XI Powiatowe Targi Pracy.
Serdecznie zapraszamy pracodawców oraz instytucje związane z rynkiem pracy do wzięcia udziału.
Udział w Targach jest bezpłatny. Liczba stoisk jest ograniczona.
Warunkiem uczestnictwa jest wypełnienie deklaracji uczestnictwa (dostępna poniżej) oraz przesłanie jej do dnia 9 maja 2025 r.
- faksem pod numer (22) 770 20 21,
- drogą elektroniczną na adres: targipracy@puppruszkow.pl,
- pocztą tradycyjną na adres Urzędu – 05-800 Pruszków, ul. Drzymały 30.
Uczestnictwo w Targach Pracy to:
- bezpośredni kontakt pracodawców z osobami poszukującymi pracy,
- możliwość zapoznania się z oczekiwaniami i wymogami rynku pracy,
- promocja firm,
- możliwość skorzystania z konsultacji i doradztwa zawodowego.
Bliższe informacje na temat Targów można uzyskać w Powiatowym Urzędzie Pracy w Pruszkowie, ul. Drzymały 30, w pokoju 129 lub pod numerami telefonów: 22 770 20 45 lub 22 770 20 49.
Serdecznie zapraszamy!
Nabór ws. stażu od dnia 20.01.2025 r. (FP)
Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie ogłasza nabór wniosków dla pracodawców zainteresowanych organizacją 3-miesięcznego stażu dla osoby bezrobotnej oraz deklarujących zatrudnienie w ramach umowy o pracę, bezpośrednio po jego zakończeniu.
Zatrudnienie to powinno nastąpić na okres nie krótszy niż 3 miesiące, na co najmniej połowę etatu.
Wnioski przyjmowane będą od dnia 20.01.2025 r. do odwołania w sekretariacie (pokój 128, I piętro).
Aktualny formularz wniosku dostępny jest poniżej.
Wszelkie informacje odnośnie organizacji stażu można uzyskać pod numerem telefonu:
(22) 770-20-40.
Related Assets
Staże - nabór wniosków od 03.02.2025 (EFS+)
Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie ogłasza nabór wniosków w ramach projektu „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych w powiecie pruszkowskim (II)", dla pracodawców zainteresowanych organizacją stażu na okres od 3 do 6 miesięcy oraz deklarujących zatrudnienie w ramach umowy o pracę po jego zakończeniu. Zatrudnienie to powinno nastąpić na okres co najmniej 3 miesięcy.
Projekt zakłada skierowanie do odbycia stażu 16 osób bezrobotnych zarejestrowanych w tut. Urzędzie, należących do przynajmniej jednej z grup zidentyfikowanych jako znajdujące się w szczególnej sytuacji na rynku pracy, tj.:
- osoby młode w wieku 18-29 lat,
- osoby długotrwale bezrobotne,
- osoby w wieku 50 lat i więcej,
- osoby z wykształceniem odpowiadającym poziomowi ISCED 3 i niższym,
- osoby z niepełnosprawnością
- kobiety.
Wnioski przyjmowane będą od dnia 03.02.2025 r. do odwołania w Sekretariacie (pokój 128, I piętro) .
Aktualny formularz wniosku dostępny jest poniżej.
Wszelkie informacje odnośnie organizacji stażu można uzyskać pod numerem telefonu:
(22) 770-20-40.
Related Assets
Obowiązujące stawki, kwoty i wskaźniki
Obowiązujące stawki, kwoty i wskaźniki (stan prawny na dzień 1 marca 2025 r.)
I. Zasiłki, stypendia, dodatki, świadczenia. [w złotych] |
||
1. Zasiłki dla bezrobotnych: | ||
podstawowy (100%) (art. 72 ust. 1):
|
1.662,00 1.305,20 |
|
obniżony (80%) (art. 72. ust. 2):
|
1.329,60 1.044,20 |
|
podwyższony (120%) (art. 72 ust. 3):
|
1.994,40 1.566,30 |
|
2. Stypendia dla bezrobotnych w okresie odbywania: | ||
szkolenia - 120 % zasiłku (art. 41 ust. 3) | 1.994,40 | |
przygotowania zawodowego dorosłych - 120 % zasiłku (art. 53g ust. 1) | 1.994,40 | |
stażu - 120 % zasiłku (art. 53 ust. 6) | 1.994,40 | |
kontynuowania nauki - 100% zasiłku (art. 55 ust. 1) | 1.662,00 | |
studiów podyplomowych - 20% zasiłku (art. 42a ust. 5) | 332,40 | |
3. Dodatek aktywizacyjny (do 50% zasiłku) – dla osób, które w okresie posiadania prawa do zasiłku dla bezrobotnych, podjęły zatrudnienie lub inną pracę zarobkową (art. 48 ust. 1) | 831,00 |
|
4. Refundacja kosztów opieki nad dzieckiem lub osoba zależną (do 50 % zasiłku) bezrobotnemu posiadającemu co najmniej jedno dziecko do 6 roku życia lub niepełnosprawne do 18 roku życia – w przypadku podjęcia zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych (art. 61 ust. 1) | 831,00 | |
5. Świadczenie z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych (art. 73a ust. 3) | min. 12,20/h | |
6. Świadczenie integracyjne - 120% zasiłku (art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym): | 1.994,40 | |
Zasiłki i świadczenia zostały zwaloryzowane od 1 czerwca 2024 r. o średnioroczny wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem w 2023 r. w stosunku do 2022 r., który wyniósł 111,4% (Komunikat Prezesa GUS z dnia 15 stycznia 2024 r. (M. P. poz. 22)). Od zasiłku dla bezrobotnych PUP opłaca składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe w łącznej wysokości - 27,52 % x, a od stypendiów za okres odbywania szkolenia, stażu lub przygotowania zawodowego dorosłych, dodatkowo na ubezpieczenie wypadkowe - 0,67 %, tj. w łącznej wysokości - 28,19% - kwotę składki na ubezpieczenie wypadkowe PUP oblicza stopą procentową obowiązującą go w danym roku składkowym. Zgodnie z ustawą z dnia 13 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o zatrudnieniu socjalnym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 218), wysokość świadczenia integracyjnego została od 1 stycznia 2022 r. ustalona na poziomie 120% kwoty zasiłku dla bezrobotnych. |
||
II. Maksymalne kwoty, jakie mogą być refundowane z Funduszu Pracy pracodawcom z tytułu zatrudnienia skierowanego bezrobotnego (miesięcznie - w zł.) w ramach: |
||
1. Prac interwencyjnych (refundacja wynagrodzenia, nagród i składek na ubezpieczenia społeczne): |
||
|
|
|
|
|
|
2. Robót publicznych: |
||
|
|
|
|
|
|
3. Jednorazowej refundacji pracodawcy kosztów opłacenia składek na ubezpieczenia społeczne: |
||
|
|
|
4. Refundacji za prace społecznie użyteczne (60% świadczenia z tytułu wykonywania prac społecznie użtecznych) (art. 73a ust. 5) |
max 7,32/h |
|
5. Jednorazowej premii po przygotowaniu zawodowym dorosłych za każdy pełny miesiąc programu (art. 53j) |
709,70 |
|
6. Premii za zatrudnienie bezrobotnego do 30 roku życia, który otrzymał bon stażowy (art. 66l ust. 4) |
2.222,60 |
|
*/ składki na ubezpieczenia społeczne opłacane przez pracodawcę w wysokości od 16,93% do 19,59%, w zależności od wysokości składki na ubezpieczenie wypadkowe, która wynosi od 0,67% do 3,33% lub 1,67% w przypadku płatników składek zatrudniających do 9 osób oraz płatników niepodlegających wpisowi do rejestru REGON. |
||
III. Środki na podjęcie działalności gospodarczej oraz wyposażenie stanowiska pracy dla bezrobotnego oraz pożyczka na sfinansowanie kosztów szkolenia, ryczałt z tytułu kosztów przejazdu - z Funduszu Pracy. |
||
1. Przyznanie bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej: |
||
|
50.863,26 |
|
|
50.863,26 |
|
|
50.863,26 |
|
2. Refundacja pracodawcy kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla bezrobotnego (do 600 % przeciętnego wynagrodzenia) (art. 46 ust. 1 pkt 1) |
50.863,26 |
|
3. Pożyczka dla bezrobotnego na sfinansowanie kosztów szkolenia (do 400 % przeciętnego wynagrodzenia) (art. 42) |
33.908,84 |
|
4. Ryczałt z tytułu kosztów przejazdu do i z miejsca odbywania stażu przez bezrobotnego do 30 roku życia, który otrzymał bon stażowy (art. 66l ust. 6 pkt 1) |
max 889,40 |
|
Uwaga: przyznanie ww. środków może nastąpić pod warunkiem zawarcia (przed poniesieniem kosztów) umowy z powiatowym urzędem pracy (urząd pracy może zawrzeć umowę - pod warunkiem możliwości sfinansowania tych wydatków w ramach przyznanego na dany rok limitu na finansowanie programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu). |
||
IV. Wynagrodzenia i składki. |
||
1. Minimalne wynagrodzenie (obowiązuje od 1.01.2025 r.) | 4.666,00xx | |
2. Przeciętne wynagrodzenie - ogółemxxx | 8.477,21 | |
3. Przeciętne wynagrodzenie z podziałem na kwartały | Informacja na stronie ZUS | |
4. Składka na Fundusz Pracy (obowiązuje od 1.01.2021 r.) | 1,00% | |
5. Składka na Fundusz Solidarnościowy (od 1.01.2021 r.) | 1,45% | |
6. Składka na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (od 1.01.2006 r.) | 0,10% | |
7. Składka na ubezpieczenie zdrowotne (od 1.01.2008 r.) | 9,00% |
x ustawa z dnia 15 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 115, poz. 792);
xx od 01.01.2025 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4.666,00 zł (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. (Dz. U. poz. 1362));
xxx przeciętne wynagrodzenie w IV kwartale 2024 r. wyniosło 8.477,21 zł (Komunikat Prezesa GUS z dnia 11 lutego 2025 r. w sprawie przeciętnego wynagrodzenia w czwartym kwartale 2024 r. (M. P. poz. 124)).
Related Assets
Informacja dotycząca formy prowadzenia spraw w Urzędach
Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie uprzejmie informuje, iż w związku wejściem w życie ustawy z dnia 18 listopada 2020r. o doręczeniach elektronicznych, wprowadzone zostały przepisy nakazujące prowadzenie spraw w Urzędach:
- na piśmie utrwalonym w postaci papierowej opatrzonym własnoręcznym podpisem
lub - na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym (ePUAP lub platforma praca.gov.pl) albo podpisem osobistym (zaawansowanym podpisem elektronicznym).
Powyższe przepisy mają zastosowanie w szczególności do prowadzonych spraw pracodawców, przedsiębiorców i osób bezrobotnych.
W związku powyższym do tutejszego Urzędu pisma należy składać w następującej formie:
- poprzez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą (ePUAP) na adres: /PUP_Pruszkow/SkrytkaESP
- na adres e-Doręczeń: AE:PL-31936-22751-EJGJT-18
- za pośrednictwem www.praca.gov.pl
- Pocztą Polską na adres: Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie, ul. Drzymały 30, 05-800 Pruszków
- osobiście w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie, ul. Drzymały 30, 05-800 Pruszków
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą doręczenia pism między Urzędami (Podmiotami Publicznymi) winno być dokonywane przy użyciu Elektronicznej Skrzynki Podawczej zlokalizowanej na platformie ePUAP lub przez portal praca.gov.pl.
Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, podania wniesione na adres poczty elektronicznej (e-mail) organu administracji publicznej pozostawia się bez rozpoznania.
Obszar działania
Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie realizuje zadania samorządu powiatu określone w art. 9 ust. 1 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2021 r. poz. 1100 z późn. zm.)
05-800 Pruszków
ul. Michała Drzymały 30 (wejście C)
tel.: 22 770-20-20
fax.: 22 770-20-21
e-mail: sekretariat@puppruszkow.pl
/PUP_Pruszkow/SkrytkaESP
NIP: 534-11-09-982
Regon: 010054301
PKD: 8413Z
Obsługa interesantów:
poniedziałek w godzinach: 8.30 - 16.30
wtorek - czwartek w godzinach: 8.30 - 14.30
piątek w godzinach: 8.30 - 12.30
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie
przyjmuje interesantów w poniedziałki w godzinach: 12.00 - 15.00
Powiatowy Urząd Pracy w Puszkowie obsługuje klientów zamieszkałych na terenie całego powiatu pruszkowskiego.
Related Assets
Dane kontaktowe
Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie
05-800 Pruszków
ul. Michała Drzymały 30 (wejście C)
tel.: 22 770-20-20
fax.: 22 770-20-21
e-mail: sekretariat@puppruszkow.pl
/PUP_Pruszkow/SkrytkaESP
Regon: 010054301
PKD: 8413Z
Obsługa interesantów:
wtorek - czwartek w godzinach: 8.30 - 14.30
piątek w godzinach: 8.30 - 12.30
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie
w godzinach: 12.00 - 15.00
Mapa dojazdu
Related Assets
Dane teladresowe
Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie
05-800 Pruszków
ul. Michała Drzymały 30 (wejście C)
tel.: 22 770-20-20
fax.: 22 770-20-21
e-mail: sekretariat@puppruszkow.pl
Adres ESP na platformie ePUAP:
/PUP_Pruszkow/SkrytkaESP
NIP: 534-11-09-982
Regon: 010054301
PKD: 8413Z
Obsługa interesantów:
wtorek - czwartek w godzinach: 8.30 - 14.30
piątek w godzinach: 8.30 - 12.30
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie
w godzinach: 12.00 - 15.00
Dyrektor | Tel.: 770-20-20 | Pok. 128A |
Sekretariat | Tel.: 770-20-20 Fax: 770-20-21 |
Pok. 128 |
Centrum Aktywizacji Zawodowej Kierownik |
Tel.: 770-20-30 |
Pok. 131 |
Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej | Tel.: 770-20-44 Tel.: 770-20-27 |
Pok. 129 |
Roboty publiczne, prace społecznie-użyteczne, dodatki aktywizacyjne | Tel.: 770-20-31 | Pok. 105 |
Zatrudnianie cudzoziemców: Informacja Starosty | Tel.: 770-20-47 | Pok. 107 |
Zatrudnianie cudzoziemców: Oświadczenia, Praca sezonowa | Tel.: 770-20-35 | Pok. 105 |
Tel.: 770-20-49 Tel.: 770-20-33 |
Pok. 106 | |
Organizacja staży | Tel.: 770-20-40 | Pok. 127 |
Zgłaszanie ofert pracy, Bon na zasiedlenie | Tel.: 770-20-48 | Pok. 129 |
Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy | Tel.: 770-20-45 | Pok. 129 |
Dofinansowanie przy zatrudnieniu bezrobotnego w wieku powyżej 50 lat, Prace interwencyjne |
Tel.: 770-20-32 | Pok. 106 |
Szkolenia, studia podyplomowe, Krajowy Fundusz Szkoleniowy | Tel.: 770-20-38 Tel.: 770-20-39 |
Pok. 127 |
Doradca Klienta 1 Doradca Klienta 2 Doradca Klienta 3 Doradca Klienta 4 Doradca Klienta 5 |
Tel.: 770-20-37 Tel.: 770-20-36 Tel.: 770-20-34 Tel.: 770-20-41 Tel.: 770-20-43 |
Pok. 130 |
Dział Ewidencji i Świadczeń Kierownik |
Tel.: 770-20-50 |
Pok. 11A |
Archiwista | Tel.: 770-20-51 | Pok. 11A |
Rejestracja | Tel.: 770-20-52 Tel.: 770-20-54 |
Pok. 11 |
Obsługa osób uprawnionych do świadczeń | Tel.: 770-20-55 Tel.: 770-20-56 Tel.: 770-20-57 |
Pok. 11 |
Księgowość Główny Księgowy |
Tel.: 770-20-61 Tel.: 770-20-60 |
Pok. 9 |
Kadry | Tel.: 770-20-62 | Pok. 9 |
Referat ds. naliczania świadczeń | Tel.: 770-20-64 Tel.: 770-20-65 Tel.: 770-20-66 |
Pok. 10 |
Informatyk | Tel.: 770-20-23 | Pok. 11 |
Krajowy Fundusz Szkoleniowy - nabór wniosków limit podstawowy
Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie ogłasza nabór wniosków dla pracodawców zainteresowanych ubieganiem się o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracodawcy i pracowników.
Wnioski będą przyjmowane w terminie: 5 – 7 marca 2025 r.
Wnioski można przesłać pocztą, elektronicznie lub złożyć w sekretariacie (pok. 128) w godzinach: środa-czwartek: 8:30 - 15:30, piątek: 8:30 - 13:30.
Nabór zostanie otwarty o godz. 8:30:00 pierwszego dnia i zamknięty o godz. 13:30:00 ostatniego dnia.
Informujemy, iż w ramach przyznanego limitu na finansowanie kształcenia w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego w dyspozycji tut. Urzędu pozostaje kwota 1 000 000,00 zł.
Pracodawca zainteresowany uzyskaniem środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego składa wniosek wraz załącznikami w tutejszym Urzędzie, właściwym ze względu na siedzibę pracodawcy albo miejsce prowadzenia działalności, na formularzu zgodnym z wzorem zamieszczonym na stronie https://pruszkow.praca.gov.pl pod aktualnym naborem.
Kompletny i czytelnie wypełniony wniosek należy złożyć w terminie naboru, tj. od godz. 8:30:00 pierwszego dnia naboru do godz. 13:30:00 ostatniego dnia naboru bez względu na formę złożenia wniosku.
Wnioski w formie elektronicznej można składać na adres e-Doręczeń: AE:PL-31936-22751-EJGJT-18 lub przez system ePUAP , www.epuap.gov.pl: /PUP_Pruszkow/SkrytkaESP.
Wnioski złożone poza ogłoszonym terminem naboru nie będą podlegały rozpatrzeniu.
O środki z KFS może ubiegać się pracodawca, którego siedziba lub miejsce prowadzenia działalności znajduje się w powiecie pruszkowskim od co najmniej 6 miesięcy.
Kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS mogą być objęci jedynie pracownicy zatrudnieni i świadczący pracę na dzień złożenia wniosku oraz świadczą pracę wyłącznie na terenie powiatu pruszkowskiego.
Wniosek należy wypełnić elektronicznie lub odręcznie w sposób czytelny. Wszystkie miejsca, w których naniesiono poprawki lub zmiany muszą zostać parafowane przez pracodawcę. W przypadku modyfikacji wniosku należy zachować odpowiednią numerację stron.
Pracodawca może złożyć jeden wniosek, w którym uwzględnia wszystkie działania, o których finansowanie się ubiega oraz wszystkie osoby, które chce nimi objąć.
UWAGA!!! Jeden pracownik może wziąć udział w kształceniu tylko w ramach jednego z priorytetów.
W przypadku wniosków nadesłanych pocztą, za dzień złożenia wniosku uznawana będzie faktyczna data wpływu wniosku do urzędu, a nie data stempla pocztowego.
W terminie do 60 dni od dnia złożenia wniosku pracodawca zostanie poinformowany o sposobie jego rozpatrzenia.
Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku nie jest decyzją administracyjną i nie przysługuje od niej odwołanie.
W pierwszej kolejności wsparcie ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego przyznawane będzie pracodawcom, których wnioski spełniają wymagania określone przynajmniej w jednym z przyjętych priorytetów Ministra Rodziny i Polityki Społecznej wydatkowania środków KFS w roku 2025.
Dofinansowanie nie będzie przyznawane pracodawcom, którzy w okresie od dnia 01.01.2022 r. do dnia złożenia wniosku dwukrotnie otrzymali dofinansowanie w ramach KFS przyznane przez tut. Urząd.
W sytuacji gdy wnioski pracodawców spełniające kryteria przyznawania wsparcia przekroczą wartość środków KFS otrzymanych przez tutejszy Urząd, środki zostaną przyznane pracodawcom proporcjonalnie do posiadanych środków.
PRIORYTETY MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ WYDATKOWANIA ŚRODKÓW KFS W ROKU 2025
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie czy województwie
W ramach powyższego priorytetu dofinansowanie będzie przyznawane na wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w powiecie pruszkowskim zawodach deficytowych, zgodnie z zamieszczonym poniżej barometrem zawodów, który jest prognozą zapotrzebowania na pracowników w 2025 roku.
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania niniejszego priorytetu powinien udowodnić, że wskazana forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodu deficytowego na terenie powiatu pruszkowskiego.
Sformułowanie priorytetu nr 1 pozwala na sfinansowanie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności ogólno-zawodowych (w tym tzw. kompetencji miękkich), o ile powiązane są one z wykonywaniem pracy w zawodzie deficytowym.
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy
Przez „nowe procesy, technologie czy narzędzia pracy” w niniejszym priorytecie należy rozumieć procesy, technologie, maszyny czy rozwiązania nowe dla wnioskodawcy a nie dla całego rynku. Przykładowo maszyna istniejąca na rynku od bardzo wielu lat ale, niewykorzystywana do tej pory w firmie wnioskodawcy jest w jego przypadku „nową technologią czy narzędziem pracy”.
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/ planowanymi do wprowadzenia zmianami. Ostateczna decyzja w tej sprawie należy do urzędu pracy i zależy przede wszystkim od jednostkowej oceny sytuacji (np. termin dostawy sprzętu, dostępne terminy szkolenia). Stosowna decyzja urzędu będzie podjęta na podstawie jakiegokolwiek wiarygodnego dla urzędu dokumentu dostarczonego przez wnioskodawcę, np. kopii dokumentów zakupu, decyzji dyrektora/zarządu o wprowadzeniu norm ISO, itp., oraz logicznego i wiarygodnego uzasadnienia.
Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub wdrażała nowe procesy. W ramach powyższego priorytetu dofinansowanie będzie przyznawane na wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w powiecie pruszkowskim zawodach deficytowych, zgodnie z zamieszczonym poniżej barometrem zawodów, który jest prognozą zapotrzebowania na pracowników w 2025 roku.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku.
Priorytet powyższy oferuje wsparcie pracodawcom prowadzącym działalność na terenach, na których obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z 16 września 2024 roku w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. 2024 poz. 1371).
- Poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy
Mobbing i dyskryminacja to jedno z najpoważniejszych zagrożeń spotykanych w wielu firmach. Dlatego kreowanie bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy jest kluczową rolą pracodawców, sprzyja efektywności pracowników. Dlatego też dialog społeczny stanowi bardzo ważną funkcję w zapobieganiu tym zjawiskom. Poprzez współpracę między pracodawcami, pracownikami i związkami zawodowymi możliwe jest wykształcenie umiejętności identyfikowania oraz reagowania na mobbing i dyskryminację na każdym szczeblu organizacyjnym, co przyczynia się do budowania kultur organizacyjnych opartych na szacunku i równości. Szkolenia powinny zatem zawierać tematykę, w ramach której pracodawcy i pracownicy zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności m.in.:
- do rozpoznawania, rozumienia i przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy, co zwiększy ich uważność na sposób komunikacji i budowania relacji w ich zespołach,
- dotyczące różnych formy mobbingu, jak zrozumieć jego wpływ na zespół oraz jak skutecznie reagować i zapobiegać sytuacjom o charakterze mobbingu w przyszłości,
- rozpoznawania/uważności (szczególnie menedżerowie/pracodawcy) na zachowania i relacje w zespołach.
- do promowania bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy
- na temat skutków społecznych i prawnych mobbingu lub dyskryminacji
- dotyczące wdrażania procedur przeciwdziałania i reagowania na przypadki nieprawidłowości.
Priorytet adresowany do wszystkich zainteresowanych pracodawców. Nie ma znaczenia kod PKD czy profil działalności.
- Promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej
Priorytet adresowany do wszystkich pracodawców, bez względu na rodzaj i obszar prowadzonej działalności, w ramach którego można przeszkolić każdego pracownika czy pracodawcę bez względu na wykonywaną pracę. Brak jest konkretnych kryteriów dostępu tzn. że o środki może aplikować każdy zainteresowany pracodawca. Priorytet ten oferuje wsparcie w zakresie poprawy bardzo szeroko pojętego zdrowia psychicznego w tym również szkolenia z zakresu działań go wspierających np. organizacji pracy. Przykładem mogą być szkolenia z niestandardowych (elastycznych) form pracy. Szkolenia dotyczące promowania i wspierania zdrowia psychicznego oraz tworzenia przyjaznych środowisk pracy powinny obejmować szeroki zakres tematów, które pomagają zarówno menedżerom, jak i pracownikom tworzyć zdrowe, wspierające i produktywne miejsca pracy.
Przykładowe obszary, które mogą znaleźć się w zakresie tematycznym szkoleń to:
- rola pracodawcy w wspieraniu zdrowia psychicznego
- przyczyny i skutki stresu zawodowego, wypalenia zawodowego oraz radzenia sobie z nimi
- skuteczna komunikacja w zespole, budowanie otwartego środowiska pracy tworzenie przyjaznego środowiska pracy
- różnorodność w miejscu pracy, integracja pracowników wywodzących się z różnych grup pokoleniowych
- promowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, zdrowego stylu życia, technik relaksacyjnych i innych metod radzenia sobie ze stresem
- Wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy
W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia tylko dla cudzoziemców. Szkolenia dla cudzoziemców mogą być finansowane również w ramach innych priorytetów, o ile spełniają oni kryteria w nich określone.
Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności:
- doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu/branży;
- doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;
- rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców.
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych
Warunkiem skorzystania z dostępnych środków jest oświadczenie pracodawcy o konieczności odbycia wnioskowanego szkolenia lub nabycia określonych umiejętności z zakresu usług zdrowotnych i opiekuńczych. Dostęp do priorytetu ma każdy pracodawca posiadający PKD w Sekcji Q tj. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna w działach 86 – Opieka zdrowotna, 87 – Pomoc społeczna z zakwaterowaniem, 88 – Pomoc społeczna bez zakwaterowania.
W ramach tego priorytetu można dofinansować dopuszczalne ustawą formy kształcenia ustawicznego bezpośrednio związane z szeroko pojętą opieką zdrowotną czy opieką społeczną.
Należy jednak pamiętać, że w ramach KFS nie można finansować tych samych szkoleń, na które przeznaczone są inne środki publiczne np. środki na specjalizacje pielęgniarek i położnych.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności cyfrowych
Składając stosowny wniosek o dofinansowanie podnoszenia kompetencji cyfrowych Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie. W przypadku niniejszego priorytetu należy również pamiętać, że w obszarze kompetencji cyfrowych granica pomiędzy szkoleniami zawodowymi, a tzw. miękkimi nie jest jednoznaczna. Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwa. W każdej dziedzinie gospodarki i w większości współczesnych zawodów kompetencje cyfrowe nabierają kluczowego znaczenia. Kompetencje cyfrowe to nie tylko obsługa komputera i programów. Wraz z postępem technologicznym zmienia się ich zakres. Dziś kompetencje cyfrowe to także umiejętności korzystania z danych i informacji, umiejętności porozumiewania się i współpracy, tworzenie treści cyfrowych, programowanie, kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem. Nowe zawody związane z rewolucją cyfrową to nie tylko domena branży IT, jak na przykład specjalista big data (osoba, która zajmuje się analizowaniem i przygotowywaniem rekomendacji biznesowych z ogromnych zbiorów danych) czy specjalista do spraw cyberbezpieczeństwem (przeciwdziała zagrożeniom płynącym z internetu). To także zawody, takie jak traffic manager (zajmuje się analizowaniem ruchu na stronach www) czy też menedżer inteligentnych domów, które posiadają system czujników i detektorów oraz zintegrowany system zarządzania (https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/004171). PKD Wnioskodawcy nie jest, w tym przypadku istotne. Dotyczy wszystkich Wnioskodawców.
- Wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną
Priorytet niniejszy adresowany jest do wszystkich pracodawców, którzy w jakikolwiek sposób chcą przyczynić się do realizacji założonych celów transformacji energetycznej np. przejścia z energetyki tradycyjnej, na przykład węglowej, do bardziej przyjaznych środowisku źródeł energii np. wiatraków czy farm fotowoltaicznych. Będą również mogły być finansowane szkolenia mające na celu rozwój tzw. zielonych kompetencji, czyli zestawu umiejętności pozwalających na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. W ramach tego priorytetu mogą być finansowane również szkolenia w obszarze szeroko pojętej ekologii.
W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku, pracodawcy zostanie wyznaczony termin nie krótszy niż 7 dni i nie dłuższy niż 14 dni na jego poprawienie.
W związku z bardzo dużym zainteresowaniem pracodawców uzyskaniem środków z KFS, kierując się zasadą racjonalności i gospodarności wydatkowania środków publicznych, celem objęcia wsparciem jak największej liczby pracodawców maksymalna liczba osób (pracowników i pracodawcy) możliwa do objęcia dofinansowaniem kształcenia ustawicznego w 2025 roku u jednego pracodawcy wynosi dla:
- mikroprzedsiębiorstw – do 2 osób,
- małych przedsiębiorstw – do 10 osób,
- średnich przedsiębiorstw – do 25 osób,
- pozostałych przedsiębiorstw – do 50 osób.
Wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia, o czym pracodawca zostanie powiadomiony na piśmie, w przypadku:
- niepoprawienia wniosku we wskazanym terminie,
- niedołączenia załączników wymaganych zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. z 2018r. poz. 117),
- gdy wniosek nie zostanie podpisany przez osobę umocowaną do reprezentowania pracodawcy,
- gdy pracodawca nie wywiązuje się z obowiązków wynikających z umów zawartych z tutejszym Urzędem działającym w imieniu Starosty Pruszkowskiego w latach poprzedzających oraz zalega z dostarczaniem dokumentów umożliwiających ich rozliczenie,
- brak podpisu osoby umocowanej do reprezentowania pracodawcy - w miejscu oznaczonym na podpis - na dokumencie zawierającym informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, jest równoznaczne z ich niezłożeniem; parafowanie strony nie będzie uznawane za złożenie oświadczenia woli osoby uprawnionej do reprezentowania pracodawcy, wyrażone w wymaganej pod rygorem nieważności formie pisemnej.
Dopuszcza się negocjacje pomiędzy Starostą, a pracodawcą treści wniosku, w celu ustalenia ceny usługi kształcenia ustawicznego, liczby osób objętych kształceniem ustawicznym, realizatora usługi, programu kształcenia ustawicznego lub zakresu egzaminu, z uwzględnieniem zasady zapewnienia najwyższej jakości usługi oraz zachowania racjonalnego wydatkowania środków publicznych.
Przy rozpatrywaniu wniosku uwzględnia się:
- zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok,
- zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy,
- koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku,
- posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego,
- w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego,
- plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS,
- możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem kwoty limitu przyznanego powiatowi pruszkowskiemu na realizację zadań w ramach KFS w danym roku.
Podstawą rozliczeń z urzędem jest koszt/osobę wskazany we wniosku. Urząd nie bierze pod uwagę grupowych wycen działań kształcenia ustawicznego.
Ze środków KFS nie mogą być finansowane koszty kształcenia ustawicznego osób:
- współpracujących, tj.: małżonka, dzieci własnych, dzieci małżonka, dzieci przysposobionych, rodziców, macochy lub ojczyma, którzy pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu działalności gospodarczej,
- przebywających na urlopie macierzyńskim / ojcowskim / wychowawczym, urlopie bezpłatnym lub nauczycieli przebywających na urlopie na poratowanie zdrowia,
- wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych,
- pełniących funkcje zarządcze w spółkach prawa handlowego (z wyjątkiem sytuacji, gdy są zatrudnione w spółce na umowę o pracę),
- prezesów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, którzy są ich jedynymi lub większościowymi udziałowcami.
W przypadku przyznania kwoty większej niż 30 000 zł wymagane jest zabezpieczenie w postaci aktu notarialnego, w którym pracodawca poddaje się egzekucji w trybie art. 777 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2024r. poz. 1568). Zabezpieczenie to zostanie ustanowione oraz doręczone do urzędu w terminie określonym w zawartej umowie pod rygorem jej rozwiązania. Koszty związane z zabezpieczeniem udzielonego finansowania pokrywa Pracodawca.
Bliższe informacje dostępne są w pok. nr 127 (I piętro) lub pod numerami telefonów: (22) 770 20 39 i 770 20 38.
Krajowy Fundusz Szkoleniowy - nabór wniosków
Wnioski będą przyjmowane w terminie: 02 – 05 kwietnia 2024 r.
Wnioski można przesłać pocztą lub złożyć w sekretariacie (pok. 128) w godzinach:
- poniedziałek: 8:30 - 17:30
- wtorek - czwartek: 8:30 - 15:30
- piątek: 8:30 - 13:30
Informujemy, iż w ramach przyznanego limitu na finansowanie kształcenia w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego w dyspozycji tut. Urzędu pozostaje kwota 562 560,00 zł.
Pracodawca zainteresowany uzyskaniem środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego składa wniosek wraz załącznikami w tutejszym Urzędzie, właściwym ze względu na siedzibę pracodawcy albo miejsce prowadzenia działalności, na formularzu zgodnym z wzorem zamieszczonym na stronie www.pruszkow.praca.gov.pl pod aktualnym naborem.
O środki z KFS może ubiegać się pracodawca, którego siedziba lub miejsce prowadzenia działalności znajduje się w powiecie pruszkowskim od co najmniej 6 miesięcy.
Kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS mogą być objęci jedynie pracownicy zatrudnieni i świadczący pracę na dzień złożenia wniosku oraz świadczą pracę wyłącznie na terenie powiatu pruszkowskiego.
Wniosek należy wypełnić elektronicznie lub odręcznie w sposób czytelny. Wszystkie miejsca, w których naniesiono poprawki lub zmiany muszą zostać parafowane przez pracodawcę. W przypadku modyfikacji wniosku należy zachować odpowiednią numerację stron.
Pracodawca może złożyć jeden wniosek, w którym uwzględnia wszystkie działania, o których finansowanie się ubiega oraz wszystkie osoby, które chce nimi objąć.
W przypadku wniosków nadesłanych pocztą, za dzień złożenia wniosku uznawana będzie faktyczna data wpływu wniosku do urzędu, a nie data stempla pocztowego.
W terminie do 60 dni od dnia złożenia wniosku pracodawca zostanie poinformowany o sposobie jego rozpatrzenia.
Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku nie jest decyzją administracyjną i nie przysługuje od niej odwołanie.
W pierwszej kolejności wsparcie ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego przyznawane będzie pracodawcom:
- których wnioski spełniają wymagania określone przynajmniej w jednym z przyjętych priorytetów Ministra Rodziny i Polityki Społecznej wydatkowania środków KFS w roku 2024,
- którzy nie uzyskali w okresie od dnia 01.01.2021 r. do dnia złożenia wniosku wsparcia w ramach KFS przyznanego przez tut. Urząd.
W sytuacji gdy wnioski pracodawców spełniające kryteria przyznawania wsparcia przekroczą wartość środków KFS otrzymanych przez tutejszy Urząd, środki zostaną przyznane pracodawcom proporcjonalnie do posiadanych środków.
PRIORYTETY MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
- Wsparcie kształcenia ustawicznego w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/ planowanymi do wprowadzenia zmianami. Ostateczna decyzja w tej sprawie należy do urzędu pracy i zależy przede wszystkim od jednostkowej oceny sytuacji (np. termin dostawy sprzętu, dostępne terminy szkolenia). Stosowna decyzja urzędu będzie podjęta na podstawie jakiegokolwiek wiarygodnego dla urzędu dokumentu dostarczonego przez wnioskodawcę, np. kopii dokumentów zakupu, decyzji dyrektora/zarządu o wprowadzeniu norm ISO, itp., oraz logicznego i wiarygodnego uzasadnienia.
Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub wdrażała nowe procesy.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie lub województwie zawodach deficytowych
- Wsparcie kształcenia ustawicznego osób powracających na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz osób będących członkami rodzin wielodzietnych
Dostępność do priorytetu nie jest warunkowana powodem przerwy w pracy tj. nie jest istotne czy był to urlop macierzyński, wychowawczy czy zwolnienie na opiekę nad dzieckiem. Nie ma również znaczenia długość przerwy w pracy jak również to czy jest to powrót do pracodawcy sprzed przerwy czy zatrudnienie u nowego pracodawcy.
Priorytet adresowany jest także do osób, które mają na utrzymaniu rodziny 3+ bądź są członkami takich rodzin.
Z dofinansowania w ramach priorytetu mogą skorzystać członkowie rodzin wielodzietnych, którzy na dzień złożenia wniosku posiadają Kartę Dużej Rodziny bądź spełniają warunki jej posiadania. Dotyczy to zarówno rodziców i ich małżonków, jak i pracujących dzieci pozostających z nimi w jednym gospodarstwie domowym.
Przez rodzica rozumie się także rodzica zastępczego lub osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka.
Wnioskodawca dołącza do wniosku oświadczenie, że potencjalny uczestnik szkolenia spełnia warunki dostępu do priorytetu.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności cyfrowych
Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwem.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego osób pracujących w branży motoryzacyjnej.
O przynależności do ww. branży decydować będzie posiadanie jako przeważającego jednego z poniższych kodów PKD: 29.10.B Produkcja samochodów osobowych, 29.10.C Produkcja autobusów, 29.10.D Produkcja pojazdów samochodowych przeznaczonych do przewozu towarów, 29.10.E Produkcja pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, 29.20.Z Produkcja nadwozi do pojazdów silnikowych; produkcja przyczep i naczep, 29.31.Z Produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych, 29.32.Z Produkcja pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli, PKD 45.20.Z Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.
Celem priorytetu jest dofinansowanie specjalistycznych szkoleń technicznych, które pozwolą nabyć nowe kwalifikacje osobom zatrudnionym w branży motoryzacyjnej przy produkcji pojazdów i ich komponentów. Szkolenia te mogą obejmować między innymi obszary dotyczące: budowy układów magazynowania energii (akumulatorów) stosowanych w pojazdach elektrycznych, budowę instalacji elektrycznej pojazdów niski i zeroemisyjnych, technologie napędów wodorowych, uzyskanie uprawnień SEP do 1 kV, urządzeń elektronicznych stosowanych w pojazdach zeroemisyjnych.
W przypadku serwisów i zakładów naprawczych w ramach priorytetu przewiduje się dofinansowanie m.in. specjalistycznych szkoleń technicznych w zakresie serwisowania i obsługi samochodów elektrycznych dla mechaników obsługujących i naprawiających dotychczas tradycyjne pojazdy spalinowe, uzyskanie uprawnień SEP do 1 kv, które są niezbędne do wykonywania prac przy wysokonapięciowej instalacji elektrycznej pojazdów.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego osób po 45 roku życia.
Decyduje wiek osoby, która skorzysta z kształcenia ustawicznego, w momencie składania przez pracodawcę wniosku o dofinansowanie w PUP.
Temat szkolenia/kursu nie jest narzucony z góry. W uzasadnieniu należy wykazać potrzebę nabycia umiejętności.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego skierowane do pracodawców zatrudniających cudzoziemców.
Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności:
- doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu / branży;
- doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;
- ułatwianie rozwijania i uznawania w Polsce kwalifikacji nabytych w innym kraju;
- rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie zarządzania finansami i zapobieganie sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach.
W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia przede wszystkim dla właścicieli firm, kadry zarządzającej, menadżerów oraz pracowników realizujących zadania w obszarze zarządzanie i finansów.
Przykładowe tematy szkoleniowe (moduły) programów szkoleniowych z zakresu zarządzania finansami i zapobiegania sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach:
- Zarządzanie finansami:
- Analiza finansowa i interpretacja sprawozdań finansowych.
- Planowanie budżetu i kontrola kosztów.
- Skuteczne zarządzanie płynnością finansową. - Zapobieganie sytuacjom kryzysowym:
- Wczesne wykrywanie sygnałów ostrzegawczych.
- Ocena ryzyka i strategie jego minimalizacji.
- Planowanie awaryjne i scenariusze kryzysowe. - Komunikacja w sytuacjach kryzysowych:
- Skuteczna komunikacja z interesariuszami w trudnych sytuacjach.
- Zarządzanie wizerunkiem firmy podczas kryzysu. - Doskonalenie umiejętności przywódczych:
- Rozwijanie umiejętności decyzyjnych w warunkach presji.
- Motywowanie zespołu w trudnych czasach. - Technologie wspierające zarządzanie finansami:
- Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i systemów do analizy danych finansowych.
- Automatyzacja procesów księgowych i raportowania.
Składając stosowny wniosek o dofinansowanie w ramach przedmiotowego priorytetu wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności, wiedzy, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.
W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku, pracodawcy zostanie wyznaczony termin nie krótszy niż 7 dni i nie dłuższy niż 14 dni na jego poprawienie.
W związku z bardzo dużym zainteresowaniem pracodawców uzyskaniem środków z KFS, kierując się zasadą racjonalności i gospodarności wydatkowania środków publicznych, celem objęcia wsparciem jak największej liczby pracodawców maksymalna liczba osób (pracowników i pracodawcy) możliwa do objęcia dofinansowaniem kształcenia ustawicznego w 2024 roku u jednego pracodawcy wynosi dla:
- mikroprzedsiębiorstw – do 2 osób,
- małych przedsiębiorstw – do 10 osób,
- średnich przedsiębiorstw – do 25 osób,
- pozostałych przedsiębiorstw – do 50 osób.
- niepoprawienia wniosku we wskazanym terminie,
- niedołączenia załączników wymaganych zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (t. j. Dz. U. z 2018r. poz. 117),
- gdy wniosek nie zostanie podpisany przez osobę umocowaną do reprezentowania pracodawcy,
- gdy pracodawca nie wywiązuje się z obowiązków wynikających z umów zawartych z tutejszym Urzędem działającym w imieniu Starosty Pruszkowskiego w latach poprzedzających oraz zalega z dostarczaniem dokumentów umożliwiających ich rozliczenie,
- brak podpisu osoby umocowanej do reprezentowania pracodawcy - w miejscu oznaczonym na podpis - na dokumencie zawierającym informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, jest równoznaczne z ich niezłożeniem; parafowanie strony nie będzie uznawane za złożenie oświadczenia woli osoby uprawnionej do reprezentowania pracodawcy, wyrażone w wymaganej pod rygorem nieważności formie pisemnej.
Przy rozpatrywaniu wniosku uwzględnia się:
- zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok,
- zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy,
- koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku,
- posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego,
- w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego,
- plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS,
- możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem kwoty limitu przyznanego powiatowi pruszkowskiemu na realizację zadań w ramach KFS w danym roku.
Ze środków KFS nie mogą być finansowane koszty kształcenia ustawicznego osób:
- współpracujących, tj.: małżonka, dzieci własnych, dzieci małżonka, dzieci przysposobionych, rodziców, macochy lub ojczyma, którzy pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu działalności gospodarczej,
- przebywających na urlopie macierzyńskim / ojcowskim / wychowawczym, urlopie bezpłatnym lub nauczycieli przebywających na urlopie na poratowanie zdrowia,
- wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych,
- pełniących funkcje zarządcze w spółkach prawa handlowego (z wyjątkiem sytuacji, gdy są zatrudnione w spółce na umowę o pracę),
- prezesów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, którzy są ich jedynymi lub większościowymi udziałowcami.
Bliższe informacje dostępne są w pok. nr 127 (I piętro) lub pod numerami telefonów (22) 770 20 39 i 770 20 38
Krajowy Fundusz Szkoleniowy - nabór wniosków limit podstawowy
Wnioski będą przyjmowane w dniu: 14 listopada 2024 r.
Wnioski można przesłać pocztą lub złożyć w sekretariacie (pok. 128) w godzinach: 8:30 - 15:30
Informujemy, iż w ramach przyznanego limitu na finansowanie kształcenia w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego w dyspozycji tut. Urzędu pozostaje kwota 50 943,80 zł.
Pracodawca zainteresowany uzyskaniem środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego składa wniosek wraz z załącznikami w tutejszym Urzędzie, właściwym ze względu na siedzibę pracodawcy albo miejsce prowadzenia działalności, na formularzu zgodnym z wzorem zamieszczonym na stronie www.pruszkow.praca.gov.pl pod aktualnym naborem.
O środki z KFS może ubiegać się pracodawca, którego siedziba lub miejsce prowadzenia działalności znajduje się w powiecie pruszkowskim od co najmniej 6 miesięcy.
Kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS mogą być objęci jedynie pracownicy zatrudnieni i świadczący pracę na dzień złożenia wniosku oraz świadczą pracę wyłącznie na terenie powiatu pruszkowskiego.
Wniosek należy wypełnić elektronicznie lub odręcznie w sposób czytelny. Wszystkie miejsca, w których naniesiono poprawki lub zmiany muszą zostać parafowane przez pracodawcę. W przypadku modyfikacji wniosku należy zachować odpowiednią numerację stron.
Pracodawca może złożyć jeden wniosek, w którym uwzględnia wszystkie działania, o których finansowanie się ubiega oraz wszystkie osoby, które chce nimi objąć.
W przypadku wniosków nadesłanych pocztą, za dzień złożenia wniosku uznawana będzie faktyczna data wpływu wniosku do urzędu, a nie data stempla pocztowego.
W terminie do 30 dni od dnia złożenia wniosku pracodawca zostanie poinformowany o sposobie jego rozpatrzenia.
Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku nie jest decyzją administracyjną i nie przysługuje od niej odwołanie.
W pierwszej kolejności wsparcie ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego przyznawane będzie pracodawcom, których wnioski spełniają wymagania określone przynajmniej w jednym z przyjętych priorytetów Ministra Rodziny i Polityki Społecznej wydatkowania środków KFS w roku 2024,
Dofinansowanie nie będzie przyznawane pracodawcom, którzy w okresie od dnia 01.01.2021 r. do dnia złożenia wniosku dwukrotnie otrzymali dofinansowanie w ramach KFS przyznane przez tut. Urząd.
W sytuacji gdy wnioski pracodawców spełniające kryteria przyznawania wsparcia przekroczą wartość środków KFS otrzymanych przez tutejszy Urząd, środki zostaną przyznane pracodawcom proporcjonalnie do posiadanych środków.
WYDATKOWANIA ŚRODKÓW KFS W ROKU 2024
- Wsparcie kształcenia ustawicznego w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/ planowanymi do wprowadzenia zmianami. Ostateczna decyzja w tej sprawie należy do urzędu pracy i zależy przede wszystkim od jednostkowej oceny sytuacji (np. termin dostawy sprzętu, dostępne terminy szkolenia). Stosowna decyzja urzędu będzie podjęta na podstawie jakiegokolwiek wiarygodnego dla urzędu dokumentu dostarczonego przez wnioskodawcę, np. kopii dokumentów zakupu, decyzji dyrektora/zarządu o wprowadzeniu norm ISO, itp., oraz logicznego i wiarygodnego uzasadnienia.
Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub wdrażała nowe procesy.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie lub województwie zawodach deficytowych
- Wsparcie kształcenia ustawicznego osób powracających na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz osób będących członkami rodzin wielodzietnych
Dostępność do priorytetu nie jest warunkowana powodem przerwy w pracy tj. nie jest istotne czy był to urlop macierzyński, wychowawczy czy zwolnienie na opiekę nad dzieckiem. Nie ma również znaczenia długość przerwy w pracy jak również to czy jest to powrót do pracodawcy sprzed przerwy czy zatrudnienie u nowego pracodawcy.
Priorytet adresowany jest także do osób, które mają na utrzymaniu rodziny 3+ bądź są członkami takich rodzin.
Z dofinansowania w ramach priorytetu mogą skorzystać członkowie rodzin wielodzietnych, którzy na dzień złożenia wniosku posiadają Kartę Dużej Rodziny bądź spełniają warunki jej posiadania. Dotyczy to zarówno rodziców i ich małżonków, jak i pracujących dzieci pozostających z nimi w jednym gospodarstwie domowym.
Przez rodzica rozumie się także rodzica zastępczego lub osobę prowadzącą rodzinny dom dziecka.
Wnioskodawca dołącza do wniosku oświadczenie, że potencjalny uczestnik szkolenia spełnia warunki dostępu do priorytetu.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności cyfrowych
Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwem.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego osób pracujących w branży motoryzacyjnej.
O przynależności do ww. branży decydować będzie posiadanie jako przeważającego jednego z poniższych kodów PKD: 29.10.B Produkcja samochodów osobowych, 29.10.C Produkcja autobusów, 29.10.D Produkcja pojazdów samochodowych przeznaczonych do przewozu towarów, 29.10.E Produkcja pozostałych pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, 29.20.Z Produkcja nadwozi do pojazdów silnikowych; produkcja przyczep i naczep, 29.31.Z Produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych, 29.32.Z Produkcja pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych, z wyłączeniem motocykli, PKD 45.20.Z Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli.
Celem priorytetu jest dofinansowanie specjalistycznych szkoleń technicznych, które pozwolą nabyć nowe kwalifikacje osobom zatrudnionym w branży motoryzacyjnej przy produkcji pojazdów i ich komponentów. Szkolenia te mogą obejmować między innymi obszary dotyczące: budowy układów magazynowania energii (akumulatorów) stosowanych w pojazdach elektrycznych, budowę instalacji elektrycznej pojazdów niski i zeroemisyjnych, technologie napędów wodorowych, uzyskanie uprawnień SEP do 1 kV, urządzeń elektronicznych stosowanych w pojazdach zeroemisyjnych.
W przypadku serwisów i zakładów naprawczych w ramach priorytetu przewiduje się dofinansowanie m.in. specjalistycznych szkoleń technicznych w zakresie serwisowania i obsługi samochodów elektrycznych dla mechaników obsługujących i naprawiających dotychczas tradycyjne pojazdy spalinowe, uzyskanie uprawnień SEP do 1 kv, które są niezbędne do wykonywania prac przy wysokonapięciowej instalacji elektrycznej pojazdów.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego osób po 45 roku życia.
Decyduje wiek osoby, która skorzysta z kształcenia ustawicznego, w momencie składania przez pracodawcę wniosku o dofinansowanie w PUP.
Temat szkolenia/kursu nie jest narzucony z góry. W uzasadnieniu należy wykazać potrzebę nabycia umiejętności.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego skierowane do pracodawców zatrudniających cudzoziemców.
Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności:
- doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu / branży;
- doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;
- ułatwianie rozwijania i uznawania w Polsce kwalifikacji nabytych w innym kraju;
- rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie zarządzania finansami i zapobieganie sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach.
W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia przede wszystkim dla właścicieli firm, kadry zarządzającej, menadżerów oraz pracowników realizujących zadania w obszarze zarządzanie i finansów.
Przykładowe tematy szkoleniowe (moduły) programów szkoleniowych z zakresu zarządzania finansami i zapobiegania sytuacjom kryzysowym w przedsiębiorstwach:
- Zarządzanie finansami:
- Analiza finansowa i interpretacja sprawozdań finansowych.
- Planowanie budżetu i kontrola kosztów.
- Skuteczne zarządzanie płynnością finansową. - Zapobieganie sytuacjom kryzysowym:
- Wczesne wykrywanie sygnałów ostrzegawczych.
- Ocena ryzyka i strategie jego minimalizacji.
- Planowanie awaryjne i scenariusze kryzysowe. - Komunikacja w sytuacjach kryzysowych:
- Skuteczna komunikacja z interesariuszami w trudnych sytuacjach.
- Zarządzanie wizerunkiem firmy podczas kryzysu. - Doskonalenie umiejętności przywódczych:
- Rozwijanie umiejętności decyzyjnych w warunkach presji.
- Motywowanie zespołu w trudnych czasach. - Technologie wspierające zarządzanie finansami:
- Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi i systemów do analizy danych finansowych.
- Automatyzacja procesów księgowych i raportowania.
Składając stosowny wniosek o dofinansowanie w ramach przedmiotowego priorytetu wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności, wiedzy, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.
W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku, pracodawcy zostanie wyznaczony termin nie krótszy niż 7 dni i nie dłuższy niż 14 dni na jego poprawienie.
W związku z bardzo dużym zainteresowaniem pracodawców uzyskaniem środków z KFS, kierując się zasadą racjonalności i gospodarności wydatkowania środków publicznych, celem objęcia wsparciem jak największej liczby pracodawców maksymalna liczba osób (pracowników i pracodawcy) możliwa do objęcia dofinansowaniem kształcenia ustawicznego w 2024 roku u jednego pracodawcy wynosi dla:
- mikroprzedsiębiorstw – do 2 osób,
- małych przedsiębiorstw – do 10 osób,
- średnich przedsiębiorstw – do 25 osób,
- pozostałych przedsiębiorstw – do 50 osób.
- niepoprawienia wniosku we wskazanym terminie,
- niedołączenia załączników wymaganych zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (t. j. Dz. U. z 2018r. poz. 117),
- gdy wniosek nie zostanie podpisany przez osobę umocowaną do reprezentowania pracodawcy,
- gdy pracodawca nie wywiązuje się z obowiązków wynikających z umów zawartych z tutejszym Urzędem działającym w imieniu Starosty Pruszkowskiego w latach poprzedzających oraz zalega z dostarczaniem dokumentów umożliwiających ich rozliczenie,
- brak podpisu osoby umocowanej do reprezentowania pracodawcy - w miejscu oznaczonym na podpis - na dokumencie zawierającym informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, jest równoznaczne z ich niezłożeniem; parafowanie strony nie będzie uznawane za złożenie oświadczenia woli osoby uprawnionej do reprezentowania pracodawcy, wyrażone w wymaganej pod rygorem nieważności formie pisemnej.
Przy rozpatrywaniu wniosku uwzględnia się:
- zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok,
- zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy,
- koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku,
- posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego,
- w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego,
- plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS,
- możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem kwoty limitu przyznanego powiatowi pruszkowskiemu na realizację zadań w ramach KFS w danym roku.
Ze środków KFS nie mogą być finansowane koszty kształcenia ustawicznego osób:
- współpracujących, tj.: małżonka, dzieci własnych, dzieci małżonka, dzieci przysposobionych, rodziców, macochy lub ojczyma, którzy pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu działalności gospodarczej,
- przebywających na urlopie macierzyńskim / ojcowskim / wychowawczym, urlopie bezpłatnym lub nauczycieli przebywających na urlopie na poratowanie zdrowia,
- wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych,
- pełniących funkcje zarządcze w spółkach prawa handlowego (z wyjątkiem sytuacji, gdy są zatrudnione w spółce na umowę o pracę),
- prezesów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, którzy są ich jedynymi lub większościowymi udziałowcami.
Bliższe informacje dostępne są w pok. nr 127 (I piętro) lub pod numerami telefonów
(22) 770 20 39 i 770 20 38.
Statystyki i analizy - box
Nabór wniosków w sprawie przyznania dofinansowania na podjęcie działalności gospodarczej - FP
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie ogłasza nabór wniosków w trybie konkursowym o przyznanie osobie bezrobotnej zarejestrowanej w Powiatowym Urzędzie Pracy w Pruszkowie dofinansowania na podjęcie działalności gospodarczej.
Wnioski będą przyjmowane w dniach 10.03.2025 r. - 14.03.2025 r.
Źródło finansowania – Fundusz Pracy.
Maksymalna wysokość środków, o które można wnioskować nie może przekroczyć 6-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia.
We wniosku wnioskowana kwota dofinansowania powinna być podana z zaokrągleniem do pełnych złotych.
Środki będzie mogło pozyskać około 20 osób.
Wniosek należy wypełnić czytelnie bez pozostawiania niewypełnionych rubryk/punktów, jeżeli któraś z pozycji wniosku nie dotyczy Wnioskodawcy należy wpisać: „brak", „nie posiadam", „niewymagane".
Niedopuszczalne jest jakiekolwiek modyfikowanie lub usuwanie elementów wniosku – dopuszcza się dodawanie stron.
Wniosek powinien być trwale połączony uniemożliwiając wysunięcie się którejkolwiek strony.
W dniu 07.03.2025 r. o godzinie 10.00 w sali konferencyjnej (IV piętro) Starostwa Powiatowego w Pruszkowie odbędzie się spotkanie odnośnie poprawnego wypełnienia wniosku o przyznanie jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej.
Wniosek przed jego złożeniem nie podlega konsultacji.
Wnioski wraz z kompletem wymaganych załączników należy składać w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie, ul. Drzymały 30, w sekretariacie urzędu pokój nr 128 lub przesłać drogą pocztową.
Informujemy, iż przed złożeniem wniosku należy udać się do doradcy zawodowego (pokój nr 130) w celu uzupełnienia załącznika numer 5 niniejszego wniosku.
W przypadku przesyłek np. pocztowych, kurierskich liczy się data faktycznego wpływu wniosku do Urzędu, a nie data stempla pocztowego.
O przyznanie jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej mogą ubiegać się osoby bezrobotne zgodnie z obowiązującym Regulaminem wprowadzonym zarządzeniem Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie z dnia 20.02.2025 r.
Szczegółowe informacje dotyczące naboru wniosków można uzyskać: pod numerami tel: (22) 770 20 27, (22) 770 20 44.
Wnioski i regulamin do pobrania:
- pokój nr 129
- strona internetowa: www.pruszkow.praca.gov.pl
Ujednolicony tekst ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy
Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej
Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej
Czym jest dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej?
Dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej to forma wsparcia udzielana bezrobotnym, absolwentom CIS, absolwentom KIS lub niepozostającym w zatrudnieniu lub niewykonującym innej pracy zarobkowej opiekunom osoby niepełnosprawnej, którzy chcą rozpocząć własną działalność gospodarczą.
Kto może otrzymać dofinansowanie?
Dofinansowanie może otrzymać:
- bezrobotny,
- absolwent CIS,
- absolwent KIS,
- poszukujący pracy niepozostający w zatrudnieniu lub niewykonujący innej pracy zarobkowej opiekun osoby niepełnosprawnej, z wyłączeniem opiekunów osoby niepełnosprawnej pobierających świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, lub zasiłek dla opiekuna na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, zwany dalej „opiekunem".
W jakiej wysokości środki można otrzymać?
Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związanych z podjęciem tej działalności, mogą być przyznane w wysokości nie wyższej niż 6-krotność przeciętnego wynagrodzenia.
Umowa o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej
Przyznanie dofinansowania jest dokonywane na podstawie umowy zawieranej ze starostą (działającym w jego imieniu dyrektorem powiatowego urzędu pracy).
Przyznane bezrobotnemu/absolwentowi CIS/absolwentowi KIS/opiekunowi środki stanowią pomoc de minimis w rozumieniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie zastosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 2023/2831 z 15.12.2023).
Do podstawowych obowiązków osoby, która otrzymała dofinansowanie należy:
- prowadzenie działalności gospodarczej przez okres co najmniej 12 miesięcy oraz niezawieszanie jej wykonywania łącznie na okres dłuższy niż 6 miesięcy (do okresu prowadzenia działalności gospodarczej nie wlicza się okresu zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej),
- niepodejmowanie zatrudnienia w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej.
Wniosek o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej
Wniosek o dofinansowanie należy złożyć we właściwym – ze względu na miejsce zamieszkania, pobytu lub planowane miejsce prowadzenia działalności – powiatowym urzędzie pracy.
Wniosek o dofinansowanie może być uwzględniony, jeżeli jest kompletny i prawidłowo sporządzony, a starosta dysponuje środkami na jego sfinansowanie.
Wniosek o dofinansowanie zawiera m.in.:
- kwotę wnioskowanych środków,
- rodzaj planowanej działalności gospodarczej,
- kalkulację kosztów związanych z podjęciem działalności, źródła ich finansowania,
- szczegółową specyfikację wydatków do poniesienia w ramach wnioskowanych środków,
- proponowaną formę zabezpieczenia zwrotu środków.
Szczegółowe warunki, jakie muszą spełnić ubiegający się o dofinansowanie podjęcia działalności gospodarczej określa rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz.U. z 2022 r. poz. 243, z późn. zm.).
Uwaga: Każdy powiatowy urząd pracy może posiadać również swój wewnętrzny regulamin przyznawania jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, dlatego prosimy o zapoznanie się z nim.
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - w szczególności art. 46
- rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej. (Dz. U. z 2022 r. poz. 243, z późn. zm.)
- rozporządzenie Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, 2023/2831 z 15.12.2023)
Related Assets
Nabór wniosków o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy EFS+
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie ogłasza nabór wniosków o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego w ramach pomocy de minimis w oparciu o projekt „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych w powiecie pruszkowskim (II)" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, Działanie 6.1 w ramach Funduszy Europejskich dla aktywnego zawodowo Mazowsza.
W ramach ww. projektu wsparciem mogą zostać objęte osoby bezrobotne zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy w Pruszkowie znajdujące się w trudnej sytuacji na rynku pracy, tj. osoby w wieku 18-29, długotrwale bezrobotne, z niepełnosprawnością, z niskim wykształceniem*, kobiety oraz osoby, które ukończyły 50 lat.
Wnioski będą przyjmowane od dnia 03.03.2025 r. do odwołania.
Maksymalna kwota refundacji wynosi 6 krotność przeciętnego wynagrodzenia.
W ramach refundacji zakwalifikowane zostaną tylko wydatki niezbędne i bezpośrednio związane z wyposażonym lub doposażonym stanowiskiem pracy.
Wnioski wraz z kompletem wymaganych załączników należy składać w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie, ul. Drzymały 30, w sekretariacie urzędu pokój nr 128 lub przesłać drogą pocztową.
W przypadku przesyłek np. pocztowych, kurierskich liczy się data faktycznego wpływu wniosku do Urzędu, a nie data stempla pocztowego.
Wnioski należy składać w sekretariacie tut. Urzędu pok. 128 lub przesłać pocztą .
Regulamin oraz wnioski obowiązujące w powyższym naborze dostępne są:
- strona internetowa: www.pruszkow.praca.gov.pl
- w pokoju 129 w Powiatowym Urzędzie Pracy w Pruszkowie.
Szkolenia indywidualne (EFS+) - nabór wniosków od 03.02.2025
Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie ogłasza nabór wniosków o skierowanie na szkolenie indywidualne dla osób bezrobotnych w ramach projektu pt. „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych w powiecie pruszkowskim (II)" w ramach Funduszy Europejskich dla Mazowsza 2021-2027; Oś priorytetowa VI; Fundusze Europejskie dla aktywnego zawodowo Mazowsza Działanie 6.1 - Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych
w terminie: od 3 lutego 2025 r. do odwołania.
Projekt zakłada udzielenie wsparcia 14 osobom bezrobotnym zarejestrowanym w Powiatowym Urzędzie Pracy w Pruszkowie, dla których opracowano Indywidualny Plan Działania, należącym do przynajmniej jednej z grup zidentyfikowanych jako znajdujące się w szczególnej sytuacji na rynku pracy, tj.:
- osoby młode w wieku 18-29 lat,
- osoby długotrwale bezrobotne, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
- osoby w wieku 50 lat i więcej,
- osoby z wykształceniem odpowiadającym poziomowi ISCED 3 i niższym,
- osoby z niepełnosprawnością,
- kobiety.
W ramach projektu realizowane będą szkolenia indywidulane mające na celu uzyskanie kompetencji lub kwalifikacji zawodowych, potwierdzonych egzaminem zewnętrznym przeprowadzonym przez instytucję uprawnioną do nadawania kwalifikacji zawodowych oraz wydawania stosownego dokumentu.
UWAGA!!!
Przed złożeniem wniosku należy zgłosić się do doradcy klienta (pok. 130) w celu dokonania analizy predyspozycji zawodowych i preferowanym kierunku szkolenia.
Formularz wniosku dostępny jest poniżej oraz w zakładce "dokumenty do pobrania".
Wszelkie dodatkowe informacje dostępne są pod nr tel. (22) 770 20 38, 770 20 39 oraz w pok. 127.