Krajowy Fundusz Szkoleniowy - nabór wniosków

Print Drukuj
Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie ogłasza nabór wniosków dla pracodawców zainteresowanych ubieganiem się o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracodawcy i pracowników.
 
Wnioski będą przyjmowane w terminie  1 – 7 marca 2023 r.

Wnioski można przesłać pocztą lub złożyć w sekretariacie (pok. 128) w godzinach:
- poniedziałek: 8:30 - 17:30
- wtorek - czwartek: 8:30 - 15:30
- piątek: 8:30 - 13:30
 
UWAGA!!!

Informujemy, iż w ramach przyznanego limitu na finansowanie kształcenia w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego w dyspozycji tut. Urzędu pozostaje kwota 512 040,00 zł.

Pracodawca zainteresowany uzyskaniem środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego składa wniosek wraz załącznikami w tutejszym Urzędzie, właściwym ze względu na siedzibę pracodawcy albo miejsce prowadzenia działalności, na formularzu zgodnym z wzorem zamieszczonym na stronie www.pruszkow.praca.gov.pl pod aktualnym naborem.

O środki z KFS może ubiegać się pracodawca, którego siedziba lub miejsce prowadzenia działalności znajduje się w powiecie pruszkowskim od co najmniej 6 miesięcy.

Kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS mogą być objęci jedynie pracownicy zatrudnieni i świadczący pracę na dzień złożenia wniosku oraz świadczą pracę wyłącznie na terenie powiatu pruszkowskiego.

Wniosek należy wypełnić elektronicznie lub odręcznie w sposób czytelny. Wszystkie miejsca, w których naniesiono poprawki lub zmiany muszą zostać parafowane przez pracodawcę. W przypadku modyfikacji wniosku należy zachować odpowiednią numerację stron.

Pracodawca może złożyć jeden wniosek, w którym uwzględnia wszystkie działania, o których finansowanie się ubiega oraz wszystkie osoby, które chce nimi objąć.

W przypadku wniosków nadesłanych pocztą, za dzień złożenia wniosku uznawana będzie faktyczna data wpływu wniosku do urzędu, a nie data stempla pocztowego.

W terminie do 60 dni od dnia złożenia wniosku pracodawca zostanie poinformowany o sposobie jego rozpatrzenia.

Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku nie jest decyzją administracyjną i nie przysługuje od niej odwołanie.

W pierwszej kolejności wsparcie ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego przyznawane będzie pracodawcom:
  1. których wnioski spełniają wymagania określone przynajmniej w jednym z przyjętych priorytetów Ministra Rodziny i Polityki Społecznej wydatkowania środków KFS w roku 2023,
  2. którzy nie uzyskali w okresie od dnia 01.01.2020 r. do dnia złożenia wniosku wsparcia w ramach KFS przyznanego przez tut. Urząd.
Dofinansowanie nie będzie przyznawane pracodawcom, którzy w okresie od dnia 01.01.2020 r. do dnia złożenia wniosku dwukrotnie otrzymali dofinansowanie w ramach KFS przyznane przez tut. Urząd.

W sytuacji gdy wnioski pracodawców spełniające kryteria przyznawania wsparcia przekroczą wartość środków KFS otrzymanych przez tutejszy Urząd, środki zostaną przyznane pracodawcom proporcjonalnie do posiadanych środków.

PRIORYTETY MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
WYDATKOWANIA ŚRODKÓW KFS W ROKU 2023
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego skierowane do pracodawców zatrudniających cudzoziemców
W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia zarówno dla cudzoziemców, jak i polskich pracowników (to samo dotyczy pracodawców), które adresują specyficzne potrzeby, jakie mają pracownicy cudzoziemscy i pracodawcy ich zatrudniający.
Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności:
  • doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu / branży;
  • doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;
  • ułatwianie rozwijania i uznawania w Polsce kwalifikacji nabytych w innym kraju;
  • rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców.
Ze szkoleń w ramach tego priorytetu mogą korzystać również pracodawcy i pracownicy z polskim obywatelstwem o ile wykażą w uzasadnieniu wniosku, że szkolenie to ułatwi czy też umożliwi im pracę z zatrudnionymi cudzoziemcami.
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy
Przez „nowe procesy, technologie czy narzędzia pracy" w niniejszym priorytecie należy rozumieć procesy, technologie, maszyny czy rozwiązania nowe dla wnioskodawcy a nie dla całego rynku. Przykładowo maszyna istniejąca na rynku od bardzo wielu lat ale, niewykorzystywana do tej pory w firmie wnioskodawcy jest w jego przypadku „nową technologią czy narzędziem pracy".
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/ planowanymi do wprowadzenia zmianami. Ostateczna decyzja w tej sprawie należy do urzędu pracy i zależy przede wszystkim od jednostkowej oceny sytuacji (np. termin dostawy sprzętu, dostępne terminy szkolenia). Stosowna decyzja urzędu będzie podjęta na podstawie jakiegokolwiek wiarygodnego dla urzędu dokumentu dostarczonego przez wnioskodawcę, np. kopii dokumentów zakupu, decyzji dyrektora/zarządu o wprowadzeniu norm ISO, itp., oraz logicznego i wiarygodnego uzasadnienia.
Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub wdrażała nowe procesy.
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w danym powiecie lub województwie zawodach deficytowych
W ramach powyższego priorytetu dofinansowanie będzie przyznawane na wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w powiecie pruszkowskim zawodach deficytowych, zgodnie z zamieszczonym poniżej barometrem zawodów, który jest prognozą zapotrzebowania na pracowników w 2023 roku. Sformułowanie tego priorytetu pozwala na sfinansowanie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności ogólno-zawodowych (w tym tzw. kompetencji miękkich), o ile powiązane są one z wykonywaniem pracy w zawodzie deficytowym.
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego dla nowozatrudnionych osób (lub osób, którym zmieniono zakres obowiązków) powyżej 50 roku życia
W ramach niniejszego priorytetu środki KFS będą mogły sfinansować kształcenie ustawiczne osób wyłącznie w wieku powyżej 50 roku życia (zarówno pracodawców jak i pracowników), które zostały zatrudnione w okresie ostatniego roku lub w okresie ostatniego roku miały zmieniony zakres obowiązków w aktualnym miejscu pracy lub będą je miały zmieniony w perspektywie najbliższych 3 miesięcy od momentu złożenia wniosku. Decyduje wiek osoby, która skorzysta z kształcenia ustawicznego, w momencie składania przez pracodawcę wniosku o dofinansowanie. W uzasadnieniu należy wykazać potrzebę nabycia umiejętności.
Wnioskodawca dołącza do wniosku oświadczenie, że potencjalny uczestnik szkolenia spełnia warunki dostępu do priorytetu.
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób powracających na rynek pracy po przerwie związanej ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem oraz osób będących członkami rodzin wielodzietnych
Przyjęty zapis priorytetu pozwala na sfinansowanie niezbędnych form kształcenia ustawicznego osobom (np. matce, ojcu, opiekunowi prawnemu), które powracają na rynek pracy po przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem.
Priorytet adresowany jest do osób, które w ciągu jednego roku przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie podjęły pracę po przerwie spowodowanej sprawowaniem opieki nad dzieckiem. Dostępność do priorytetu nie jest warunkowana powodem przerwy w pracy tj. nie jest istotne czy był to urlop macierzyński, wychowawczy czy zwolnienie na opiekę nad dzieckiem. Nie ma również znaczenia długość przerwy w pracy jak również to czy jest to powrót do pracodawcy sprzed przerwy czy zatrudnienie u nowego pracodawcy.
Priorytet adresowany jest także do osób, które mają na utrzymaniu rodziny 3+ bądź są członkami takich rodzin.
Z dofinansowania w ramach priorytetu mogą skorzystać członkowie rodzin wielodzietnych, którzy na dzień złożenia wniosku posiadają Kartę Dużej Rodziny bądź spełniają warunki jej posiadania. Dotyczy to zarówno rodziców i ich małżonków, jak i pracujących dzieci pozostających z nimi w jednym gospodarstwie domowym.
Wnioskodawca dołącza do wniosku oświadczenie, że potencjalny uczestnik szkolenia spełnia warunki dostępu do priorytetu.
  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego osób poniżej 30 roku życia w zakresie umiejętności cyfrowych oraz umiejętności związanych z branżą energetyczną i gospodarką odpadami
Priorytet adresowany jest do osób młodych poniżej 30 r.ż. i dotyczy nabywania umiejętności cyfrowych lub umiejętności związanych z branżą energetyczną i gospodarką odpadami.
Składając wniosek o dofinansowanie podnoszenia kompetencji cyfrowych Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.
Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwem.
Wsparcie kształcenia ustawicznego osób młodych do 30 r.ż. w zakresie umiejętności związanych z branżą energetyczną i gospodarką odpadami.
Wsparcie w ramach priorytetu mogą otrzymać pracodawcy i pracownicy zatrudnieni w firmach z szeroko rozumianej branży energetycznej i gospodarki odpadami.
O przynależności do ww. branż decydować będzie posiadanie jako przeważającego (według stanu na 1 stycznia 2023 roku) jednego z poniższych kodów PKD:
PKD 06.20.Z - Górnictwo gazu ziemnego
PKD 24.46.Z - Wytwarzanie paliw jądrowych
PKD 25.21.Z - Produkcja grzejników i kotłów centralnego ogrzewania
PKD 27.12.Z - Produkcja aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej
PKD 27.11.Z - Produkcja elektrycznych silników, prądnic i transformatorów
PKD 27.20.Z - Produkcja baterii i akumulatorów
PKD 27.31.Z - Produkcja kabli światłowodowych
PKD 27.32.Z - Produkcja pozostałych elektronicznych i elektrycznych przewodów i kabli
PKD 27.33.Z - Produkcja sprzętu instalacyjnego
PKD 27.40.Z - Produkcja elektrycznego sprzętu oświetleniowego
PKD 27.51.Z - Produkcja elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego
PKD 27.90.Z - Produkcja pozostałego sprzętu elektrycznego
PKD 28.11.Z - Produkcja silników i turbin, z wyłączeniem silników lotniczych, samochodowych i motocyklowych
PKD 28.12.Z - Produkcja sprzętu i wyposażenia do napędu hydraulicznego i pneumatycznego
PKD 28.21.Z - Produkcja pieców, palenisk i palników piecowych
PKD 28.25.Z - Produkcja przemysłowych urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych
PKD 29.31.Z - Produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych
PKD 35.11.Z - Wytwarzanie energii elektrycznej
PKD 35.12.Z - Przesyłanie energii elektrycznej
PKD 35.13.Z - Dystrybucja energii elektrycznej
PKD 35.14.Z - Handel energią elektryczną
PKD 35.21.Z - Wytwarzanie paliw gazowych
PKD 35.22.Z - Dystrybucja paliw gazowych w systemie sieciowym
PKD 35.23.Z - Handel paliwami gazowymi w systemie sieciowym
PKD 35.30.Z - Wytwarzanie i zaopatrywanie w parę wodną, gorącą wodę i powietrze do układów klimatyzacyjnych
PKD 38.11.Z - Zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne
PKD 38.12.Z - Zbieranie odpadów niebezpiecznych
PKD 38.21.Z - Obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne
PKD 38.22.Z - Przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych
PKD 38.31.Z - Demontaż wyrobów zużytych
PKD 38.32.Z - Odzysk surowców z materiałów segregowanych
PKD 42.21.Z - Roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych
PKD 42.22.Z - Roboty związane z budową linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych
PKD 43.21.Z - Wykonywanie instalacji elektrycznych
PKD 43.22.Z - Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych
PKD 49.50.A - Transport rurociągami paliw gazowych
PKD 52.10.A - Magazynowanie i przechowywanie paliw gazowych
Warunkiem dostępu do niniejszego priorytetu jest również zawarte we wniosku o dofinansowanie wiarygodne uzasadnienie konieczności nabycia nowych umiejętności, w tym poprzez wykazanie bezpośredniego związku danego stanowiska pracy z branżą energetyczną i gospodarką odpadami.
Wnioskodawca dołącza do wniosku oświadczenie, że potencjalny uczestnik szkolenia spełnia warunki dostępu do priorytetu.

W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku, pracodawcy zostanie wyznaczony termin nie krótszy niż 7 dni i nie dłuższy niż 14 dni na jego poprawienie.

W związku z bardzo dużym zainteresowaniem pracodawców uzyskaniem środków z KFS, kierując się zasadą racjonalności i gospodarności wydatkowania środków publicznych, celem objęcia wsparciem jak największej liczby pracodawców maksymalna liczba osób (pracowników i pracodawcy) możliwa do objęcia dofinansowaniem kształcenia ustawicznego w 2023 roku u jednego pracodawcy wynosi dla:
  1. mikroprzedsiębiorstw – do 2 osób,
  2. małych przedsiębiorstw – do 10 osób,
  3. średnich przedsiębiorstw – do 25 osób,
  4. pozostałych przedsiębiorstw – do 50 osób.
Wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia, o czym pracodawca zostanie powiadomiony na piśmie, w przypadku:
  1. niepoprawienia wniosku we wskazanym terminie,
  2. niedołączenia załączników wymaganych zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (t. j. Dz. U. z 2018r. poz. 117),
  3. gdy wniosek nie zostanie podpisany przez osobę umocowaną do reprezentowania pracodawcy,
  4. gdy pracodawca nie wywiązuje się z obowiązków wynikających z umów zawartych z tutejszym Urzędem działającym w imieniu Starosty Pruszkowskiego w latach poprzedzających oraz zalega z dostarczaniem dokumentów umożliwiających ich rozliczenie,
  5. brak podpisu osoby umocowanej do reprezentowania pracodawcy na dokumencie zawierającym informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, jest równoznaczne z ich niezłożeniem.
Dopuszcza się negocjacje pomiędzy Starostą, a pracodawcą treści wniosku, w celu ustalenia ceny usługi kształcenia ustawicznego, liczby osób objętych kształceniem ustawicznym, realizatora usługi, programu kształcenia ustawicznego lub zakresu egzaminu, z uwzględnieniem zasady zapewnienia najwyższej jakości usługi oraz zachowania racjonalnego wydatkowania środków publicznych.

Przy rozpatrywaniu wniosku uwzględnia się:
  1. zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok,
  2. zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy,
  3. koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku,
  4. posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego,
  5. w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego,
  6. plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS,
  7. możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem kwoty limitu przyznanego powiatowi pruszkowskiemu na realizację zadań w ramach KFS w danym roku.
Podstawą rozliczeń z urzędem jest koszt/osobę wskazany we wniosku. Urząd nie bierze pod uwagę grupowych wycen działań kształcenia ustawicznego.

Ze środków KFS nie mogą być finansowane koszty kształcenia ustawicznego osób:
  1. współpracujących, tj.: małżonka, dzieci własnych, dzieci małżonka, dzieci przysposobionych, rodziców, macochy lub ojczyma, którzy pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu działalności gospodarczej,
  2. przebywających na urlopie macierzyńskim / ojcowskim / wychowawczym, urlopie bezpłatnym lub nauczycieli przebywających na urlopie na poratowanie zdrowia,
  3. wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych,
  4. pełniących funkcje zarządcze w spółkach prawa handlowego (z wyjątkiem sytuacji, gdy są zatrudnione w spółce na umowę o pracę),
  5. prezesów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, którzy są ich jedynymi lub większościowymi udziałowcami.
W przypadku przyznania kwoty większej niż 20 000 zł wymagane jest zabezpieczenie w postaci aktu notarialnego, w którym pracodawca poddaje się egzekucji w trybie art.  777 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. kodeks postępowania cywilnego (t. j. Dz.U. z 2021r. poz. 1805 z późn. zm.). Zabezpieczenie to zostanie ustanowione oraz doręczone do urzędu w terminie określonym w zawartej umowie pod rygorem jej rozwiązania. Koszty związane z zabezpieczeniem udzielonego finansowania pokrywa Pracodawca.
 
Bliższe informacje dostępne są w pok. nr 127 (I piętro) lub pod numerami telefonów (22) 770 20 39 i 770 20 38.
 

Załączniki

Wniosek KFS - 2023(2) -
Wniosek KFS - 2023(2) - pdf.pdf 1251 KB
Wniosek KFS - 2023(2) - word
Wniosek KFS - 2023(2) - word.docx 186 KB
Barometr zawodów - powiat pruszkowski 2023
Barometr zawodów - powiat pruszkowski 2023.pdf 325 KB
Informacje o publikacji dokumentu