

Europejski Dzień Pracy Online pn. „Boost Your Career with EURES 2025”
Boost Your Career with EURES 2025 – ICT i Biznes
Szukasz sposobu, aby dotrzeć do międzynarodowych talentów, by Twoja firma mogła się dalej rozwijać? To wydarzenie jest dla Ciebie!
Data: 5 czerwca 2025 Online – bezpłatny udział!
Dołącz do grona pracodawców z całej Europy i:
Nie przegap tej okazji, by wzmocnić swój zespół i odkryć nowe możliwości rozwoju!
Zarejestruj swoją firmę już dziś: https://europeanjobdays.eu/.../boost-your-career-eures-2025
Wydarzenie organizuje sieć EURES z Polski, Irlandii, Estonii, Francji, Niemiec, Hiszpanii oraz Holandii.
Szkolenia indywidualne FP - wstrzymany nabór wniosków
Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie informuje, iż od dnia 17 kwietnia 2025 r. wstrzymany zostaje nabór wniosków o skierowanie na szkolenia indywidualne finansowane ze środków Funduszu Pracy.
W związku z powyższym wnioski nie będą przyjmowane do odwołania.
Szkolenia indywidualne EFS+ wstrzymany nabór wniosków
Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie informuje, iż od dnia 17 kwietnia 2025 r. wstrzymany zostaje nabór wniosków o skierowanie na szkolenie indywidualne dla osób bezrobotnych w ramach projektu pt. „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych w powiecie pruszkowskim (II)" w ramach Funduszy Europejskich dla Mazowsza 2021-2027; Oś priorytetowa VI; Fundusze Europejskie dla aktywnego zawodowo Mazowsza Działanie 6.1 - Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych.
W związku z powyższym wnioski nie będą przyjmowane do odwołania.
Staże - nabór wniosków od 03.02.2025 (EFS+)
Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie ogłasza nabór wniosków w ramach projektu „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych w powiecie pruszkowskim (II)", dla pracodawców zainteresowanych organizacją stażu na okres od 3 do 6 miesięcy oraz deklarujących zatrudnienie w ramach umowy o pracę po jego zakończeniu. Zatrudnienie to powinno nastąpić na okres co najmniej 3 miesięcy.
Projekt zakłada skierowanie do odbycia stażu 16 osób bezrobotnych zarejestrowanych w tut. Urzędzie, należących do przynajmniej jednej z grup zidentyfikowanych jako znajdujące się w szczególnej sytuacji na rynku pracy, tj.:
Wnioski przyjmowane będą od dnia 03.02.2025 r. do odwołania w Sekretariacie (pokój 128, I piętro) .
Aktualny formularz wniosku dostępny jest poniżej.
Wszelkie informacje odnośnie organizacji stażu można uzyskać pod numerem telefonu:
(22) 770-20-40.
Bezpłatne webinary o tematyce własnej działalności gospodarczej - kwiecień 2025 r.
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie zaprasza wszystkie osoby zainteresowane tematyką własnej działalności gospodarczej na bezpłatne webinary!
Zmiana koncepcji prezentowania na portalu EURES informacji o krajowych i regionalnych rynkach pracy państw członkowskich UE/EFTA (LMI)
Europejski Urząd ds. Pracy (ELA) zmienił koncepcję prezentowania na portalu EURES informacji o krajowych i regionalnych rynkach pracy państw członkowskich UE/EFTA – Labour Market Information (LMI).
Zachęcamy do zapoznania się z powyższymi informacjami na stronie: https://eures.europa.eu/living-and-working/labour-market-information-europe_en
Kampania "Przeciwdziałanie handlowi ludźmi"
Nie pozwól zostać ofiarą przestępstwa handlu ludźmi! Pamiętaj zawsze możesz prosić o pomoc!
Informacje i kontakt dla ofiar zostały udostępnione na stronie EURES eures.praca.gov.pl w zakładce Przeciwdziałanie handlowi ludźmi (działania informacyjne przeciw handlowi ludźmi w ramach Krajowego Planu Działania sieci EURES w Polsce w 2025 r.).
Nabór wniosków o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy EFS+
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie ogłasza nabór wniosków o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego w ramach pomocy de minimis w oparciu o projekt „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych w powiecie pruszkowskim (II)" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, Działanie 6.1 w ramach Funduszy Europejskich dla aktywnego zawodowo Mazowsza.
W ramach ww. projektu wsparciem mogą zostać objęte osoby bezrobotne zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy w Pruszkowie znajdujące się w trudnej sytuacji na rynku pracy, tj. osoby w wieku 18-29, długotrwale bezrobotne, z niepełnosprawnością, z niskim wykształceniem*, kobiety oraz osoby, które ukończyły 50 lat.
Wnioski będą przyjmowane od dnia 03.03.2025 r. do odwołania.
Maksymalna kwota refundacji wynosi 6 krotność przeciętnego wynagrodzenia.
W ramach refundacji zakwalifikowane zostaną tylko wydatki niezbędne i bezpośrednio związane z wyposażonym lub doposażonym stanowiskiem pracy.
Wnioski wraz z kompletem wymaganych załączników należy składać w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie, ul. Drzymały 30, w sekretariacie urzędu pokój nr 128 lub przesłać drogą pocztową.
W przypadku przesyłek np. pocztowych, kurierskich liczy się data faktycznego wpływu wniosku do Urzędu, a nie data stempla pocztowego.
Wnioski należy składać w sekretariacie tut. Urzędu pok. 128 lub przesłać pocztą .
Regulamin oraz wnioski obowiązujące w powyższym naborze dostępne są:
Wstrzymanie naboru wniosków o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy - FP
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie informuje, że w ramach prowadzonego naboru wniosków o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego w ramach pomocy de minimis ze środków Funduszu Pracy wnioski będą przyjmowane
do dnia 09 kwietnia 2025 roku włącznie.
W związku z powyższym wnioski nie będą przyjmowane do odwołania.
Wstrzymanie naboru wniosków o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy - EFS+
Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie informuje, że
do dnia 09 kwietnia 2025 r. włącznie
będzie prowadzony nabór wniosków o refundację kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego w ramach Projektu „Aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych w powiecie pruszkowskim (II)” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, Działanie 6.1 w ramach Funduszy Europejskich dla aktywnego zawodowo Mazowsza.
W związku z powyższym wnioski nie będą przyjmowane do odwołania.
Bezpłatne szkolenia w dziedzinie logistyki
Branżowe Centrum Umiejętności w dziedzinie logistyki w Grodzisku Maz., oferuje bezpłatne szkolenia dedykowane dla osób pracujących w branży logistycznej lub chcących się przekwalifikować.
W miesiącu maju odbędą się m.in. szkolenia:
Szkolenia mają na celu podwyższenie kwalifikacji. Uczestnik na koniec szkolenia otrzyma Branżowy Certyfikat Umiejętności Zawodowych.
Szersza oferta do wglądu na stronie: www.bcugrodzisk.edu.pl
Zapraszamy do zapoznania się z tematyką bezpłatnych szkoleń.
Studia podyplomowe - wstrzymany nabór wniosków
Praca w lokalnych urzędach
Informacje o wolnych stanowiskach pracy w Starostwie Powiatowym w Pruszkowie i Urzędzie Miasta Pruszkowa można znaleźć na ich stronach BIP. Poniżej zamieszczamy linki:
Bezpłatne webinary o tematyce własnej działalności gospodarczej - marzec 2025 r.
Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie zaprasza wszystkie osoby zainteresowane tematyką własnej działalności gospodarczej na bezpłatne webinary!
14.03.2025 r. - Urząd czynny w godz.: 8:00-16:00!
Uprzejmie informujemy, że zgodnie z Zarządzeniem Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie nr 1/2025 z dnia 13.01.2025 r. - w dniu 14.03.2025 r. (piątek) Urząd będzie czynny w godzinach 8:00-16:00, a obsługa interesantów będzie odbywała się w godzinach: 8:30-14:30.
Powyższej zmiany dokonano w związku z rozliczeniem obowiązującego wymiaru czasu pracy pracowników Powiatowego Urzędu Pracy w Pruszkowie.
Zaproszenie do udziału w projekcie "Aktywizacja Twoją szansą!"
Firma Cityschool Sp. z o.o. w partnerstwie z Forum Aktywności Społecznej realizuje projekt „Aktywizacja Twoją szansą!” nr FEMA.08.01-IP.01-02ZJ/24 na terenie RWS WM (Region Warszawski Stołeczny Województwa Mazowieckiego obejmuje m. st. Warszawę i 9 okolicznych powiatów: grodziski, legionowski, miński, nowodworski, otwocki, piaseczyński, pruszkowski, warszawski zachodni i wołomiński).
Projekt ten jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Priorytetu VIII Fundusze Europejskie dla aktywnej integracji oraz rozwoju usług społecznych i zawodowych na Mazowszu Działania 8.1 Aktywizacja społeczna i zawodowa programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027.
Główny cel Projektu:
Podniesienie aktywności społeczno-zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia 40 osób dorosłych (24K/16M,4ON), pozostających bez zatrudnienia, zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, zamieszkujących na obszarze RWS WM w okresie 01.03.2025r.-31.12.2025r., poprzez skorzystanie ze zindywidualizowanego i kompleksowego wsparcia w projekcie, skutkującego poprawą sytuacji społecznej przez min. 36os., uzyskaniem kwalifikacji zawodowych przez min. 36os., podjęciem zatrudnienia przez min. 8os. oraz poszukiwaniem pracy przez min. 5os.
Cele szczegółowe Projektu:
Główne efekty/rezultaty Projektu:
tel. 574-199-362
e-mail: aktywizacja@cityschool.pl
http://aktywizacjaszansa.cityschool.pl/
XI Powiatowe Targi Pracy
W dniu 20 maja 2025 r. w godz. od 10.00 do 13.00 w Hali Międzyszkolnego Ośrodka Sportowego w Pruszkowie, przy ul. Gomulińskiego 4 odbędą się
XI Powiatowe Targi Pracy.
Serdecznie zapraszamy pracodawców oraz instytucje związane z rynkiem pracy do wzięcia udziału.
Udział w Targach jest bezpłatny. Liczba stoisk jest ograniczona.
Warunkiem uczestnictwa jest wypełnienie deklaracji uczestnictwa (dostępna poniżej) oraz przesłanie jej do dnia 9 maja 2025 r.
Uczestnictwo w Targach Pracy to:
Bliższe informacje na temat Targów można uzyskać w Powiatowym Urzędzie Pracy w Pruszkowie, ul. Drzymały 30, w pokoju 129 lub pod numerami telefonów: 22 770 20 45 lub 22 770 20 49.
Serdecznie zapraszamy!
Nabór ws. stażu od dnia 20.01.2025 r. (FP)
Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie ogłasza nabór wniosków dla pracodawców zainteresowanych organizacją 3-miesięcznego stażu dla osoby bezrobotnej oraz deklarujących zatrudnienie w ramach umowy o pracę, bezpośrednio po jego zakończeniu.
Zatrudnienie to powinno nastąpić na okres nie krótszy niż 3 miesiące, na co najmniej połowę etatu.
Wnioski przyjmowane będą od dnia 20.01.2025 r. do odwołania w sekretariacie (pokój 128, I piętro).
Aktualny formularz wniosku dostępny jest poniżej.
Wszelkie informacje odnośnie organizacji stażu można uzyskać pod numerem telefonu:
(22) 770-20-40.
Informacja dotycząca formy prowadzenia spraw w Urzędach
Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie uprzejmie informuje, iż w związku wejściem w życie ustawy z dnia 18 listopada 2020r. o doręczeniach elektronicznych, wprowadzone zostały przepisy nakazujące prowadzenie spraw w Urzędach:
Powyższe przepisy mają zastosowanie w szczególności do prowadzonych spraw pracodawców, przedsiębiorców i osób bezrobotnych.
W związku powyższym do tutejszego Urzędu pisma należy składać w następującej formie:
Zgodnie z wyżej wymienioną ustawą doręczenia pism między Urzędami (Podmiotami Publicznymi) winno być dokonywane przy użyciu Elektronicznej Skrzynki Podawczej zlokalizowanej na platformie ePUAP lub przez portal praca.gov.pl.
Jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, podania wniesione na adres poczty elektronicznej (e-mail) organu administracji publicznej pozostawia się bez rozpoznania.
Obszar działania
Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie realizuje zadania samorządu powiatu określone w art. 9 ust. 1 Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2021 r. poz. 1100 z późn. zm.)
Powiatowy Urząd Pracy w Puszkowie obsługuje klientów zamieszkałych na terenie całego powiatu pruszkowskiego.
Dane kontaktowe
Mapa dojazdu
Dane teladresowe
Dyrektor | Tel.: 770-20-20 | Pok. 128A |
Sekretariat | Tel.: 770-20-20 Fax: 770-20-21 |
Pok. 128 |
Centrum Aktywizacji Zawodowej Kierownik |
Tel.: 770-20-30 |
Pok. 131 |
Jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej | Tel.: 770-20-44 Tel.: 770-20-27 |
Pok. 129 |
Roboty publiczne, prace społecznie-użyteczne, dodatki aktywizacyjne | Tel.: 770-20-31 | Pok. 105 |
Zatrudnianie cudzoziemców: Informacja Starosty | Tel.: 770-20-47 | Pok. 107 |
Zatrudnianie cudzoziemców: Oświadczenia, Praca sezonowa | Tel.: 770-20-35 | Pok. 105 |
Tel.: 770-20-49 Tel.: 770-20-33 |
Pok. 106 | |
Organizacja staży | Tel.: 770-20-40 | Pok. 127 |
Zgłaszanie ofert pracy, Bon na zasiedlenie | Tel.: 770-20-48 | Pok. 129 |
Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy | Tel.: 770-20-45 | Pok. 129 |
Dofinansowanie przy zatrudnieniu bezrobotnego w wieku powyżej 50 lat, Prace interwencyjne |
Tel.: 770-20-32 | Pok. 106 |
Szkolenia, studia podyplomowe, Krajowy Fundusz Szkoleniowy | Tel.: 770-20-38 Tel.: 770-20-39 |
Pok. 127 |
Doradca Klienta 1 Doradca Klienta 2 Doradca Klienta 3 Doradca Klienta 4 Doradca Klienta 5 |
Tel.: 770-20-37 Tel.: 770-20-36 Tel.: 770-20-34 Tel.: 770-20-41 Tel.: 770-20-43 |
Pok. 130 |
Dział Ewidencji i Świadczeń Kierownik |
Tel.: 770-20-50 |
Pok. 11A |
Archiwista | Tel.: 770-20-51 | Pok. 11A |
Rejestracja | Tel.: 770-20-52 Tel.: 770-20-54 |
Pok. 11 |
Obsługa osób uprawnionych do świadczeń | Tel.: 770-20-55 Tel.: 770-20-56 Tel.: 770-20-57 |
Pok. 11 |
Księgowość Główny Księgowy |
Tel.: 770-20-61 Tel.: 770-20-60 |
Pok. 9 |
Kadry | Tel.: 770-20-62 | Pok. 9 |
Referat ds. naliczania świadczeń | Tel.: 770-20-64 Tel.: 770-20-65 Tel.: 770-20-66 |
Pok. 10 |
Informatyk | Tel.: 770-20-23 | Pok. 11 |
Krajowy Fundusz Szkoleniowy - nabór wniosków limit podstawowy
Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie ogłasza nabór wniosków dla pracodawców zainteresowanych ubieganiem się o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracodawcy i pracowników.
Wnioski będą przyjmowane w terminie: 5 – 7 marca 2025 r.
Wnioski można przesłać pocztą, elektronicznie lub złożyć w sekretariacie (pok. 128) w godzinach: środa-czwartek: 8:30 - 15:30, piątek: 8:30 - 13:30.
Nabór zostanie otwarty o godz. 8:30:00 pierwszego dnia i zamknięty o godz. 13:30:00 ostatniego dnia.
Informujemy, iż w ramach przyznanego limitu na finansowanie kształcenia w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego w dyspozycji tut. Urzędu pozostaje kwota 1 000 000,00 zł.
Pracodawca zainteresowany uzyskaniem środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego składa wniosek wraz załącznikami w tutejszym Urzędzie, właściwym ze względu na siedzibę pracodawcy albo miejsce prowadzenia działalności, na formularzu zgodnym z wzorem zamieszczonym na stronie https://pruszkow.praca.gov.pl pod aktualnym naborem.
Kompletny i czytelnie wypełniony wniosek należy złożyć w terminie naboru, tj. od godz. 8:30:00 pierwszego dnia naboru do godz. 13:30:00 ostatniego dnia naboru bez względu na formę złożenia wniosku.
Wnioski w formie elektronicznej można składać na adres e-Doręczeń: AE:PL-31936-22751-EJGJT-18 lub przez system ePUAP , www.epuap.gov.pl: /PUP_Pruszkow/SkrytkaESP.
Wnioski złożone poza ogłoszonym terminem naboru nie będą podlegały rozpatrzeniu.
O środki z KFS może ubiegać się pracodawca, którego siedziba lub miejsce prowadzenia działalności znajduje się w powiecie pruszkowskim od co najmniej 6 miesięcy.
Kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS mogą być objęci jedynie pracownicy zatrudnieni i świadczący pracę na dzień złożenia wniosku oraz świadczą pracę wyłącznie na terenie powiatu pruszkowskiego.
Wniosek należy wypełnić elektronicznie lub odręcznie w sposób czytelny. Wszystkie miejsca, w których naniesiono poprawki lub zmiany muszą zostać parafowane przez pracodawcę. W przypadku modyfikacji wniosku należy zachować odpowiednią numerację stron.
Pracodawca może złożyć jeden wniosek, w którym uwzględnia wszystkie działania, o których finansowanie się ubiega oraz wszystkie osoby, które chce nimi objąć.
UWAGA!!! Jeden pracownik może wziąć udział w kształceniu tylko w ramach jednego z priorytetów.
W przypadku wniosków nadesłanych pocztą, za dzień złożenia wniosku uznawana będzie faktyczna data wpływu wniosku do urzędu, a nie data stempla pocztowego.
W terminie do 60 dni od dnia złożenia wniosku pracodawca zostanie poinformowany o sposobie jego rozpatrzenia.
Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku nie jest decyzją administracyjną i nie przysługuje od niej odwołanie.
W pierwszej kolejności wsparcie ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego przyznawane będzie pracodawcom, których wnioski spełniają wymagania określone przynajmniej w jednym z przyjętych priorytetów Ministra Rodziny i Polityki Społecznej wydatkowania środków KFS w roku 2025.
Dofinansowanie nie będzie przyznawane pracodawcom, którzy w okresie od dnia 01.01.2022 r. do dnia złożenia wniosku dwukrotnie otrzymali dofinansowanie w ramach KFS przyznane przez tut. Urząd.
W sytuacji gdy wnioski pracodawców spełniające kryteria przyznawania wsparcia przekroczą wartość środków KFS otrzymanych przez tutejszy Urząd, środki zostaną przyznane pracodawcom proporcjonalnie do posiadanych środków.
PRIORYTETY MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ WYDATKOWANIA ŚRODKÓW KFS W ROKU 2025
W ramach powyższego priorytetu dofinansowanie będzie przyznawane na wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w powiecie pruszkowskim zawodach deficytowych, zgodnie z zamieszczonym poniżej barometrem zawodów, który jest prognozą zapotrzebowania na pracowników w 2025 roku.
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania niniejszego priorytetu powinien udowodnić, że wskazana forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodu deficytowego na terenie powiatu pruszkowskiego.
Sformułowanie priorytetu nr 1 pozwala na sfinansowanie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności ogólno-zawodowych (w tym tzw. kompetencji miękkich), o ile powiązane są one z wykonywaniem pracy w zawodzie deficytowym.
Przez „nowe procesy, technologie czy narzędzia pracy” w niniejszym priorytecie należy rozumieć procesy, technologie, maszyny czy rozwiązania nowe dla wnioskodawcy a nie dla całego rynku. Przykładowo maszyna istniejąca na rynku od bardzo wielu lat ale, niewykorzystywana do tej pory w firmie wnioskodawcy jest w jego przypadku „nową technologią czy narzędziem pracy”.
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/ planowanymi do wprowadzenia zmianami. Ostateczna decyzja w tej sprawie należy do urzędu pracy i zależy przede wszystkim od jednostkowej oceny sytuacji (np. termin dostawy sprzętu, dostępne terminy szkolenia). Stosowna decyzja urzędu będzie podjęta na podstawie jakiegokolwiek wiarygodnego dla urzędu dokumentu dostarczonego przez wnioskodawcę, np. kopii dokumentów zakupu, decyzji dyrektora/zarządu o wprowadzeniu norm ISO, itp., oraz logicznego i wiarygodnego uzasadnienia.
Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub wdrażała nowe procesy. W ramach powyższego priorytetu dofinansowanie będzie przyznawane na wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w powiecie pruszkowskim zawodach deficytowych, zgodnie z zamieszczonym poniżej barometrem zawodów, który jest prognozą zapotrzebowania na pracowników w 2025 roku.
Priorytet powyższy oferuje wsparcie pracodawcom prowadzącym działalność na terenach, na których obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z 16 września 2024 roku w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. 2024 poz. 1371).
Mobbing i dyskryminacja to jedno z najpoważniejszych zagrożeń spotykanych w wielu firmach. Dlatego kreowanie bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy jest kluczową rolą pracodawców, sprzyja efektywności pracowników. Dlatego też dialog społeczny stanowi bardzo ważną funkcję w zapobieganiu tym zjawiskom. Poprzez współpracę między pracodawcami, pracownikami i związkami zawodowymi możliwe jest wykształcenie umiejętności identyfikowania oraz reagowania na mobbing i dyskryminację na każdym szczeblu organizacyjnym, co przyczynia się do budowania kultur organizacyjnych opartych na szacunku i równości. Szkolenia powinny zatem zawierać tematykę, w ramach której pracodawcy i pracownicy zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności m.in.:
Priorytet adresowany do wszystkich zainteresowanych pracodawców. Nie ma znaczenia kod PKD czy profil działalności.
Priorytet adresowany do wszystkich pracodawców, bez względu na rodzaj i obszar prowadzonej działalności, w ramach którego można przeszkolić każdego pracownika czy pracodawcę bez względu na wykonywaną pracę. Brak jest konkretnych kryteriów dostępu tzn. że o środki może aplikować każdy zainteresowany pracodawca. Priorytet ten oferuje wsparcie w zakresie poprawy bardzo szeroko pojętego zdrowia psychicznego w tym również szkolenia z zakresu działań go wspierających np. organizacji pracy. Przykładem mogą być szkolenia z niestandardowych (elastycznych) form pracy. Szkolenia dotyczące promowania i wspierania zdrowia psychicznego oraz tworzenia przyjaznych środowisk pracy powinny obejmować szeroki zakres tematów, które pomagają zarówno menedżerom, jak i pracownikom tworzyć zdrowe, wspierające i produktywne miejsca pracy.
Przykładowe obszary, które mogą znaleźć się w zakresie tematycznym szkoleń to:
W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia tylko dla cudzoziemców. Szkolenia dla cudzoziemców mogą być finansowane również w ramach innych priorytetów, o ile spełniają oni kryteria w nich określone.
Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności:
Warunkiem skorzystania z dostępnych środków jest oświadczenie pracodawcy o konieczności odbycia wnioskowanego szkolenia lub nabycia określonych umiejętności z zakresu usług zdrowotnych i opiekuńczych. Dostęp do priorytetu ma każdy pracodawca posiadający PKD w Sekcji Q tj. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna w działach 86 – Opieka zdrowotna, 87 – Pomoc społeczna z zakwaterowaniem, 88 – Pomoc społeczna bez zakwaterowania.
W ramach tego priorytetu można dofinansować dopuszczalne ustawą formy kształcenia ustawicznego bezpośrednio związane z szeroko pojętą opieką zdrowotną czy opieką społeczną.
Należy jednak pamiętać, że w ramach KFS nie można finansować tych samych szkoleń, na które przeznaczone są inne środki publiczne np. środki na specjalizacje pielęgniarek i położnych.
Składając stosowny wniosek o dofinansowanie podnoszenia kompetencji cyfrowych Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie. W przypadku niniejszego priorytetu należy również pamiętać, że w obszarze kompetencji cyfrowych granica pomiędzy szkoleniami zawodowymi, a tzw. miękkimi nie jest jednoznaczna. Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwa. W każdej dziedzinie gospodarki i w większości współczesnych zawodów kompetencje cyfrowe nabierają kluczowego znaczenia. Kompetencje cyfrowe to nie tylko obsługa komputera i programów. Wraz z postępem technologicznym zmienia się ich zakres. Dziś kompetencje cyfrowe to także umiejętności korzystania z danych i informacji, umiejętności porozumiewania się i współpracy, tworzenie treści cyfrowych, programowanie, kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem. Nowe zawody związane z rewolucją cyfrową to nie tylko domena branży IT, jak na przykład specjalista big data (osoba, która zajmuje się analizowaniem i przygotowywaniem rekomendacji biznesowych z ogromnych zbiorów danych) czy specjalista do spraw cyberbezpieczeństwem (przeciwdziała zagrożeniom płynącym z internetu). To także zawody, takie jak traffic manager (zajmuje się analizowaniem ruchu na stronach www) czy też menedżer inteligentnych domów, które posiadają system czujników i detektorów oraz zintegrowany system zarządzania (https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/004171). PKD Wnioskodawcy nie jest, w tym przypadku istotne. Dotyczy wszystkich Wnioskodawców.
Priorytet niniejszy adresowany jest do wszystkich pracodawców, którzy w jakikolwiek sposób chcą przyczynić się do realizacji założonych celów transformacji energetycznej np. przejścia z energetyki tradycyjnej, na przykład węglowej, do bardziej przyjaznych środowisku źródeł energii np. wiatraków czy farm fotowoltaicznych. Będą również mogły być finansowane szkolenia mające na celu rozwój tzw. zielonych kompetencji, czyli zestawu umiejętności pozwalających na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. W ramach tego priorytetu mogą być finansowane również szkolenia w obszarze szeroko pojętej ekologii.
W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku, pracodawcy zostanie wyznaczony termin nie krótszy niż 7 dni i nie dłuższy niż 14 dni na jego poprawienie.
W związku z bardzo dużym zainteresowaniem pracodawców uzyskaniem środków z KFS, kierując się zasadą racjonalności i gospodarności wydatkowania środków publicznych, celem objęcia wsparciem jak największej liczby pracodawców maksymalna liczba osób (pracowników i pracodawcy) możliwa do objęcia dofinansowaniem kształcenia ustawicznego w 2025 roku u jednego pracodawcy wynosi dla:
Wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia, o czym pracodawca zostanie powiadomiony na piśmie, w przypadku:
Dopuszcza się negocjacje pomiędzy Starostą, a pracodawcą treści wniosku, w celu ustalenia ceny usługi kształcenia ustawicznego, liczby osób objętych kształceniem ustawicznym, realizatora usługi, programu kształcenia ustawicznego lub zakresu egzaminu, z uwzględnieniem zasady zapewnienia najwyższej jakości usługi oraz zachowania racjonalnego wydatkowania środków publicznych.
Przy rozpatrywaniu wniosku uwzględnia się:
Podstawą rozliczeń z urzędem jest koszt/osobę wskazany we wniosku. Urząd nie bierze pod uwagę grupowych wycen działań kształcenia ustawicznego.
Ze środków KFS nie mogą być finansowane koszty kształcenia ustawicznego osób:
W przypadku przyznania kwoty większej niż 30 000 zł wymagane jest zabezpieczenie w postaci aktu notarialnego, w którym pracodawca poddaje się egzekucji w trybie art. 777 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2024r. poz. 1568). Zabezpieczenie to zostanie ustanowione oraz doręczone do urzędu w terminie określonym w zawartej umowie pod rygorem jej rozwiązania. Koszty związane z zabezpieczeniem udzielonego finansowania pokrywa Pracodawca.
Bliższe informacje dostępne są w pok. nr 127 (I piętro) lub pod numerami telefonów: (22) 770 20 39 i 770 20 38.
Krajowy Fundusz Szkoleniowy - nabór wniosków