Informacja dla pracodawców - nowe obowiązki związane z publikacją ofert pracy

Print Drukuj

Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie uprzejmie informuje, że 1 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia.

Ustawa wprowadziła nowe zasady zgłaszania ofert pracy do urzędów pracy.

Najważniejsze:​​​​​

Obecna ogólnodostępna internetowa Centralna Baza Ofert Pracy (CBOP) zostanie zastąpiona bazą ofert pracy pod nazwą ePraca.

Zgodnie z art. 83 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, obowiązek zgłaszania ofert pracy do ePracy mają podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej tj. :

  • Organy władzy publicznej,
  • Organy samorządów gospodarczych i zawodowych,
  • Podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa,
  • Podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego,
  • Podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.

Jednocześnie informujemy, że oferty pracy do ePraca mogą zgłaszać również pracodawcy niebędący podmiotami wskazanymi powyżej oraz w imieniu pracodawców powiatowy urząd pracy.

Zgodnie z art. 83 ust. 11 w ePracy nie mogą być zamieszczane oferty pracy oraz ogłoszenia o pracę, które naruszają zasady równego traktowania w zatrudnieniu w rozumieniu przepisów prawa pracy lub dyskryminują kandydatów do pracy w szczególności ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną.

Oferty pracy można zgłosić samodzielnie przez portal www.praca.gov.pl, e-PUAP, e-Doręczenia, listownie lub osobiście w siedzibie urzędu ul. Drzymały 30, 05-800 Pruszków.

Zgłoszenia ofert pracy będą realizowane elektronicznie przez formularz dostępny na portalu www.praca.gov.pl - usługi elektroniczne - zgłoszenie oferty pracy, stażu i praktyk - zgłoszenie oferty pracy (PSZ-ZOPP).

Pracodawca chcąc zamieścić ofertę pracy musi w pierwszej kolejności założyć indywidualne konto na portalu www.praca.gov.pl oraz posiadać profil zaufany lub kwalifikowany podpis elektroniczny.

Pracodawca w zgłoszeniu oferty pracy wybiera urząd pracy wiodący w zakresie realizacji oferty pracy, właściwy ze względu na siedzibę pracodawcy albo miejsce wykonywania pracy albo inny wybrany przez siebie urząd.

Pracodawca poza wybraniem wiodącego urzędu pracy może wybrać dodatkowo inne urzędy pracy odpowiedzialne za realizację oferty pracy.

Po zgłoszeniu oferty pracy, wskazany wiodący urząd pracy dokonuje jej weryfikacji, a następnie publikuje w bazie ePraca.

Nowe regulacje mają na celu:

  • zwiększenie liczby dostępnych ofert pracy w publicznym systemie,
  • ułatwienie dostępu do zatrudnienia osobom poszukującym pracy,
  • uporządkowanie i ujednolicenie sposobu przekazywania ofert pracy w sektorze publicznym.

Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie służy pomocą!

W razie pytań zachęcamy do kontaktu:
tel. 22 770 20 48

Zachęcamy do składania ofert pracy do naszego urzędu.

Informacje o publikacji dokumentu