Powiatowy Urząd Pracy w Pruszkowie ogłasza nabór wniosków dla pracodawców zainteresowanych ubieganiem się o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na kształcenie ustawiczne pracodawcy i pracowników.
Wnioski będą przyjmowane w terminie: 5 – 7 marca 2025 r.
Wnioski można przesłać pocztą, elektronicznie lub złożyć w sekretariacie (pok. 128) w godzinach: środa-czwartek: 8:30 - 15:30, piątek: 8:30 - 13:30.
Nabór zostanie otwarty o godz. 8:30:00 pierwszego dnia i zamknięty o godz. 13:30:00 ostatniego dnia.
Informujemy, iż w ramach przyznanego limitu na finansowanie kształcenia w ramach Krajowego Funduszu Szkoleniowego w dyspozycji tut. Urzędu pozostaje kwota 1 000 000,00 zł.
Pracodawca zainteresowany uzyskaniem środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego składa wniosek wraz załącznikami w tutejszym Urzędzie, właściwym ze względu na siedzibę pracodawcy albo miejsce prowadzenia działalności, na formularzu zgodnym z wzorem zamieszczonym na stronie https://pruszkow.praca.gov.pl pod aktualnym naborem.
Kompletny i czytelnie wypełniony wniosek należy złożyć w terminie naboru, tj. od godz. 8:30:00 pierwszego dnia naboru do godz. 13:30:00 ostatniego dnia naboru bez względu na formę złożenia wniosku.
Wnioski w formie elektronicznej można składać na adres e-Doręczeń: AE:PL-31936-22751-EJGJT-18 lub przez system ePUAP , www.epuap.gov.pl: /PUP_Pruszkow/SkrytkaESP.
Wnioski złożone poza ogłoszonym terminem naboru nie będą podlegały rozpatrzeniu.
O środki z KFS może ubiegać się pracodawca, którego siedziba lub miejsce prowadzenia działalności znajduje się w powiecie pruszkowskim od co najmniej 6 miesięcy.
Kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS mogą być objęci jedynie pracownicy zatrudnieni i świadczący pracę na dzień złożenia wniosku oraz świadczą pracę wyłącznie na terenie powiatu pruszkowskiego.
Wniosek należy wypełnić elektronicznie lub odręcznie w sposób czytelny. Wszystkie miejsca, w których naniesiono poprawki lub zmiany muszą zostać parafowane przez pracodawcę. W przypadku modyfikacji wniosku należy zachować odpowiednią numerację stron.
Pracodawca może złożyć jeden wniosek, w którym uwzględnia wszystkie działania, o których finansowanie się ubiega oraz wszystkie osoby, które chce nimi objąć.
UWAGA!!! Jeden pracownik może wziąć udział w kształceniu tylko w ramach jednego z priorytetów.
W przypadku wniosków nadesłanych pocztą, za dzień złożenia wniosku uznawana będzie faktyczna data wpływu wniosku do urzędu, a nie data stempla pocztowego.
W terminie do 60 dni od dnia złożenia wniosku pracodawca zostanie poinformowany o sposobie jego rozpatrzenia.
Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosku nie jest decyzją administracyjną i nie przysługuje od niej odwołanie.
W pierwszej kolejności wsparcie ze środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego przyznawane będzie pracodawcom, których wnioski spełniają wymagania określone przynajmniej w jednym z przyjętych priorytetów Ministra Rodziny i Polityki Społecznej wydatkowania środków KFS w roku 2025.
Dofinansowanie nie będzie przyznawane pracodawcom, którzy w okresie od dnia 01.01.2022 r. do dnia złożenia wniosku dwukrotnie otrzymali dofinansowanie w ramach KFS przyznane przez tut. Urząd.
W sytuacji gdy wnioski pracodawców spełniające kryteria przyznawania wsparcia przekroczą wartość środków KFS otrzymanych przez tutejszy Urząd, środki zostaną przyznane pracodawcom proporcjonalnie do posiadanych środków.
PRIORYTETY MINISTRA RODZINY I POLITYKI SPOŁECZNEJ WYDATKOWANIA ŚRODKÓW KFS W ROKU 2025
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie czy województwie
W ramach powyższego priorytetu dofinansowanie będzie przyznawane na wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w powiecie pruszkowskim zawodach deficytowych, zgodnie z zamieszczonym poniżej barometrem zawodów, który jest prognozą zapotrzebowania na pracowników w 2025 roku.
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania niniejszego priorytetu powinien udowodnić, że wskazana forma kształcenia ustawicznego dotyczy zawodu deficytowego na terenie powiatu pruszkowskiego.
Sformułowanie priorytetu nr 1 pozwala na sfinansowanie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności ogólno-zawodowych (w tym tzw. kompetencji miękkich), o ile powiązane są one z wykonywaniem pracy w zawodzie deficytowym.
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy
Przez „nowe procesy, technologie czy narzędzia pracy” w niniejszym priorytecie należy rozumieć procesy, technologie, maszyny czy rozwiązania nowe dla wnioskodawcy a nie dla całego rynku. Przykładowo maszyna istniejąca na rynku od bardzo wielu lat ale, niewykorzystywana do tej pory w firmie wnioskodawcy jest w jego przypadku „nową technologią czy narzędziem pracy”.
Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy, a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/ planowanymi do wprowadzenia zmianami. Ostateczna decyzja w tej sprawie należy do urzędu pracy i zależy przede wszystkim od jednostkowej oceny sytuacji (np. termin dostawy sprzętu, dostępne terminy szkolenia). Stosowna decyzja urzędu będzie podjęta na podstawie jakiegokolwiek wiarygodnego dla urzędu dokumentu dostarczonego przez wnioskodawcę, np. kopii dokumentów zakupu, decyzji dyrektora/zarządu o wprowadzeniu norm ISO, itp., oraz logicznego i wiarygodnego uzasadnienia.
Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub wdrażała nowe procesy. W ramach powyższego priorytetu dofinansowanie będzie przyznawane na wsparcie kształcenia ustawicznego w zidentyfikowanych w powiecie pruszkowskim zawodach deficytowych, zgodnie z zamieszczonym poniżej barometrem zawodów, który jest prognozą zapotrzebowania na pracowników w 2025 roku.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku.
Priorytet powyższy oferuje wsparcie pracodawcom prowadzącym działalność na terenach, na których obowiązuje rozporządzenie Rady Ministrów z 16 września 2024 roku w sprawie wykazu gmin, w których są stosowane szczególne rozwiązania związane z usuwaniem skutków powodzi z września 2024 r., oraz rozwiązań stosowanych na ich terenie (Dz. U. 2024 poz. 1371).
- Poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy
Mobbing i dyskryminacja to jedno z najpoważniejszych zagrożeń spotykanych w wielu firmach. Dlatego kreowanie bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy jest kluczową rolą pracodawców, sprzyja efektywności pracowników. Dlatego też dialog społeczny stanowi bardzo ważną funkcję w zapobieganiu tym zjawiskom. Poprzez współpracę między pracodawcami, pracownikami i związkami zawodowymi możliwe jest wykształcenie umiejętności identyfikowania oraz reagowania na mobbing i dyskryminację na każdym szczeblu organizacyjnym, co przyczynia się do budowania kultur organizacyjnych opartych na szacunku i równości. Szkolenia powinny zatem zawierać tematykę, w ramach której pracodawcy i pracownicy zostaną wyposażeni w wiedzę i umiejętności m.in.:
- do rozpoznawania, rozumienia i przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy, co zwiększy ich uważność na sposób komunikacji i budowania relacji w ich zespołach,
- dotyczące różnych formy mobbingu, jak zrozumieć jego wpływ na zespół oraz jak skutecznie reagować i zapobiegać sytuacjom o charakterze mobbingu w przyszłości,
- rozpoznawania/uważności (szczególnie menedżerowie/pracodawcy) na zachowania i relacje w zespołach.
- do promowania bezpiecznego i wspierającego środowiska pracy
- na temat skutków społecznych i prawnych mobbingu lub dyskryminacji
- dotyczące wdrażania procedur przeciwdziałania i reagowania na przypadki nieprawidłowości.
Priorytet adresowany do wszystkich zainteresowanych pracodawców. Nie ma znaczenia kod PKD czy profil działalności.
- Promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej
Priorytet adresowany do wszystkich pracodawców, bez względu na rodzaj i obszar prowadzonej działalności, w ramach którego można przeszkolić każdego pracownika czy pracodawcę bez względu na wykonywaną pracę. Brak jest konkretnych kryteriów dostępu tzn. że o środki może aplikować każdy zainteresowany pracodawca. Priorytet ten oferuje wsparcie w zakresie poprawy bardzo szeroko pojętego zdrowia psychicznego w tym również szkolenia z zakresu działań go wspierających np. organizacji pracy. Przykładem mogą być szkolenia z niestandardowych (elastycznych) form pracy. Szkolenia dotyczące promowania i wspierania zdrowia psychicznego oraz tworzenia przyjaznych środowisk pracy powinny obejmować szeroki zakres tematów, które pomagają zarówno menedżerom, jak i pracownikom tworzyć zdrowe, wspierające i produktywne miejsca pracy.
Przykładowe obszary, które mogą znaleźć się w zakresie tematycznym szkoleń to:
- rola pracodawcy w wspieraniu zdrowia psychicznego
- przyczyny i skutki stresu zawodowego, wypalenia zawodowego oraz radzenia sobie z nimi
- skuteczna komunikacja w zespole, budowanie otwartego środowiska pracy tworzenie przyjaznego środowiska pracy
- różnorodność w miejscu pracy, integracja pracowników wywodzących się z różnych grup pokoleniowych
- promowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, zdrowego stylu życia, technik relaksacyjnych i innych metod radzenia sobie ze stresem
- Wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy
W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia tylko dla cudzoziemców. Szkolenia dla cudzoziemców mogą być finansowane również w ramach innych priorytetów, o ile spełniają oni kryteria w nich określone.
Wśród specyficznych potrzeb pracowników cudzoziemskich wskazać można w szczególności:
- doskonalenie znajomości języka polskiego oraz innych niezbędnych do pracy języków, szczególnie w kontekście słownictwa specyficznego dla danego zawodu/branży;
- doskonalenie wiedzy z zakresu specyfiki polskich i unijnych regulacji dotyczących wykonywania określonego zawodu;
- rozwój miękkich kompetencji, w tym komunikacyjnych, uwzględniających konieczność dostosowania się do kultury organizacyjnej polskich przedsiębiorstw i innych podmiotów, zatrudniających cudzoziemców.
- Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych
Warunkiem skorzystania z dostępnych środków jest oświadczenie pracodawcy o konieczności odbycia wnioskowanego szkolenia lub nabycia określonych umiejętności z zakresu usług zdrowotnych i opiekuńczych. Dostęp do priorytetu ma każdy pracodawca posiadający PKD w Sekcji Q tj. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna w działach 86 – Opieka zdrowotna, 87 – Pomoc społeczna z zakwaterowaniem, 88 – Pomoc społeczna bez zakwaterowania.
W ramach tego priorytetu można dofinansować dopuszczalne ustawą formy kształcenia ustawicznego bezpośrednio związane z szeroko pojętą opieką zdrowotną czy opieką społeczną.
Należy jednak pamiętać, że w ramach KFS nie można finansować tych samych szkoleń, na które przeznaczone są inne środki publiczne np. środki na specjalizacje pielęgniarek i położnych.
- Wsparcie kształcenia ustawicznego w zakresie umiejętności cyfrowych
Składając stosowny wniosek o dofinansowanie podnoszenia kompetencji cyfrowych Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie. W przypadku niniejszego priorytetu należy również pamiętać, że w obszarze kompetencji cyfrowych granica pomiędzy szkoleniami zawodowymi, a tzw. miękkimi nie jest jednoznaczna. Kompetencje cyfrowe obejmują również zagadnienia związane z komunikowaniem się, umiejętnościami korzystania z mediów, umiejętnościami wyszukiwania i korzystania z różnego typu danych w formie elektronicznej czy cyberbezpieczeństwa. W każdej dziedzinie gospodarki i w większości współczesnych zawodów kompetencje cyfrowe nabierają kluczowego znaczenia. Kompetencje cyfrowe to nie tylko obsługa komputera i programów. Wraz z postępem technologicznym zmienia się ich zakres. Dziś kompetencje cyfrowe to także umiejętności korzystania z danych i informacji, umiejętności porozumiewania się i współpracy, tworzenie treści cyfrowych, programowanie, kompetencje związane z cyberbezpieczeństwem. Nowe zawody związane z rewolucją cyfrową to nie tylko domena branży IT, jak na przykład specjalista big data (osoba, która zajmuje się analizowaniem i przygotowywaniem rekomendacji biznesowych z ogromnych zbiorów danych) czy specjalista do spraw cyberbezpieczeństwem (przeciwdziała zagrożeniom płynącym z internetu). To także zawody, takie jak traffic manager (zajmuje się analizowaniem ruchu na stronach www) czy też menedżer inteligentnych domów, które posiadają system czujników i detektorów oraz zintegrowany system zarządzania (https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/004171). PKD Wnioskodawcy nie jest, w tym przypadku istotne. Dotyczy wszystkich Wnioskodawców.
- Wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną
Priorytet niniejszy adresowany jest do wszystkich pracodawców, którzy w jakikolwiek sposób chcą przyczynić się do realizacji założonych celów transformacji energetycznej np. przejścia z energetyki tradycyjnej, na przykład węglowej, do bardziej przyjaznych środowisku źródeł energii np. wiatraków czy farm fotowoltaicznych. Będą również mogły być finansowane szkolenia mające na celu rozwój tzw. zielonych kompetencji, czyli zestawu umiejętności pozwalających na działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. W ramach tego priorytetu mogą być finansowane również szkolenia w obszarze szeroko pojętej ekologii.
W przypadku złożenia nieprawidłowo wypełnionego wniosku, pracodawcy zostanie wyznaczony termin nie krótszy niż 7 dni i nie dłuższy niż 14 dni na jego poprawienie.
W związku z bardzo dużym zainteresowaniem pracodawców uzyskaniem środków z KFS, kierując się zasadą racjonalności i gospodarności wydatkowania środków publicznych, celem objęcia wsparciem jak największej liczby pracodawców maksymalna liczba osób (pracowników i pracodawcy) możliwa do objęcia dofinansowaniem kształcenia ustawicznego w 2025 roku u jednego pracodawcy wynosi dla:
- mikroprzedsiębiorstw – do 2 osób,
- małych przedsiębiorstw – do 10 osób,
- średnich przedsiębiorstw – do 25 osób,
- pozostałych przedsiębiorstw – do 50 osób.
Wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia, o czym pracodawca zostanie powiadomiony na piśmie, w przypadku:
- niepoprawienia wniosku we wskazanym terminie,
- niedołączenia załączników wymaganych zgodnie z § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (Dz. U. z 2018r. poz. 117),
- gdy wniosek nie zostanie podpisany przez osobę umocowaną do reprezentowania pracodawcy,
- gdy pracodawca nie wywiązuje się z obowiązków wynikających z umów zawartych z tutejszym Urzędem działającym w imieniu Starosty Pruszkowskiego w latach poprzedzających oraz zalega z dostarczaniem dokumentów umożliwiających ich rozliczenie,
- brak podpisu osoby umocowanej do reprezentowania pracodawcy - w miejscu oznaczonym na podpis - na dokumencie zawierającym informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, jest równoznaczne z ich niezłożeniem; parafowanie strony nie będzie uznawane za złożenie oświadczenia woli osoby uprawnionej do reprezentowania pracodawcy, wyrażone w wymaganej pod rygorem nieważności formie pisemnej.
Dopuszcza się negocjacje pomiędzy Starostą, a pracodawcą treści wniosku, w celu ustalenia ceny usługi kształcenia ustawicznego, liczby osób objętych kształceniem ustawicznym, realizatora usługi, programu kształcenia ustawicznego lub zakresu egzaminu, z uwzględnieniem zasady zapewnienia najwyższej jakości usługi oraz zachowania racjonalnego wydatkowania środków publicznych.
Przy rozpatrywaniu wniosku uwzględnia się:
- zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok,
- zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy,
- koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku,
- posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego,
- w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego,
- plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS,
- możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem kwoty limitu przyznanego powiatowi pruszkowskiemu na realizację zadań w ramach KFS w danym roku.
Podstawą rozliczeń z urzędem jest koszt/osobę wskazany we wniosku. Urząd nie bierze pod uwagę grupowych wycen działań kształcenia ustawicznego.
Ze środków KFS nie mogą być finansowane koszty kształcenia ustawicznego osób:
- współpracujących, tj.: małżonka, dzieci własnych, dzieci małżonka, dzieci przysposobionych, rodziców, macochy lub ojczyma, którzy pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu działalności gospodarczej,
- przebywających na urlopie macierzyńskim / ojcowskim / wychowawczym, urlopie bezpłatnym lub nauczycieli przebywających na urlopie na poratowanie zdrowia,
- wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych,
- pełniących funkcje zarządcze w spółkach prawa handlowego (z wyjątkiem sytuacji, gdy są zatrudnione w spółce na umowę o pracę),
- prezesów spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, którzy są ich jedynymi lub większościowymi udziałowcami.
W przypadku przyznania kwoty większej niż 30 000 zł wymagane jest zabezpieczenie w postaci aktu notarialnego, w którym pracodawca poddaje się egzekucji w trybie art. 777 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2024r. poz. 1568). Zabezpieczenie to zostanie ustanowione oraz doręczone do urzędu w terminie określonym w zawartej umowie pod rygorem jej rozwiązania. Koszty związane z zabezpieczeniem udzielonego finansowania pokrywa Pracodawca.
Bliższe informacje dostępne są w pok. nr 127 (I piętro) lub pod numerami telefonów: (22) 770 20 39 i 770 20 38.